online aankopen
Image Credit: Andrej Popov, iStock

Belgische consumenten deden beduidend minder online aankopen tijdens de eerste maanden van 2022. De inflatie laat zich voelen.

Advertentie

Salesforce houdt in zijn Global Shopping Index het shoppinggedrag van een miljard consumenten in 61 landen, waaronder ook België, nauwlettend in de gaten. Sinds Salesforce 9 jaar geleden is begonnen met het bijhouden van e-commercestatistieken rapporteerden het bedrijf kwartaal na kwartaal een stijging in het aantal online aankopen wereldwijd. Maar voor alles is een eerste keer: op globale schaal zakte het aantal online aankopen in het eerste kwartaal van 2022 met 3 procent; voor België gaat het zelfs om een daling met 10%.

Er zijn verscheidene factoren die deze terugval kunnen verklaren, maar volgens Salesforce is de stijgende inflatie de hoofdoorzaak. De prijzen van producten zijn de voorbije maanden flink gestegen en dat laat zich merken in het koopgedrag van consumenten. In Europa laten ook de stijgende brandstofprijzen en een algemeen gedaald consumentenvertrouwen zich voelen. Tel daar de leveringsproblemen bij veel fabrikanten nog eens bij en werkelijk alle factoren zitten tegen voor e-commerce.

Buy Now Pay Later

De economische onzekerheid laat zich niet alleen voelen in het aantal online aankopen, maar ook in hoe we online shoppen. Consumenten lijken nu vaker te kiezen voor flexibele betaalopties. Het ‘Buy Now, Pay Later’-model komt daardoor nu sterk in de lift te zitten; bijna één op tien online aankopen wordt nu achteraf pas betaald. Ook in België was deze betaaloptie nog nooit zo populair als nu.

Salesforce voorspelt dat de dalende trend in het aantal online aankopen zich verder zal doorzetten in de komende maanden. Maar ook aankopen in fysieke winkels dalen mee. Consumenten zullen duurzamer en spaarzamer moeten winkelen. Het wordt voor retailers zaak om een omnichannel-strategie uit te werken die de brug slaat tussen de fysieke en de online winkel om hun loyale klanten te behouden, zegt Roel Naessens, Regional VP Marketing Cloud en Commerce Cloud bij Salesforce.


Gerelateerde artikelen

Lien Ceulemans, Salesforce: “Waarden vormen de basis voor succes”

Met de juiste instelling kom je het verst. Een gesprek met Lien Ceulemans (Salesforce BeLux) over het belang van waarden en digitale skills.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here