nmbs treinen
Beeld via iStock

Een nieuwsbrief uit 2020 over de Hello Belgium Railpass krijgt een staartje voor NMBS: GBA legt de spoorwegmaatschappij een boete op.

Advertentie

In augustus 2020 lanceerde NMBS de Hello Belgium Railpass, een abonnement op aanvraag waarmee je tien gratis ritten binnen België cadeau kreeg. Je herinnert je misschien nog dat je destijds een nieuwsbrief had aangekregen met informatie over de actie. Die mailcampagne heeft twee jaar later een vervelend staartje gekregen. Nadat iemand via Twitter geklaagd had over de mail, startte privacywaakhond GBA een onderzoek op. Dat resulteert nu in een boete van 10.000 euro voor de spoorwegmaatschappij, schrijft het Nieuwsblad.

Gezondigd tegen GDPR

De Gegevensbeschermingsautoriteit concludeerde dat NMBS bij het verzenden van de nieuwsbrief enkele cruciale fouten maakte tegen de basisprincipes van de GDPR-wetgeving. Ten eerste zou de nieuwsbrief niet noodzakelijk zijn geweest voor de overeenkomst die gesloten werd tussen NMBS en de reiziger bij aanvraag van de rittenkaart. Al is NMBS daar niet mee akkoord. De mail bevatte belangrijke informatie over de strenge coronamaatregelen die in 2020 nog van kracht waren en hoe reizigers in die periode toch veilig een tripje konden maken.

Daar kon GBA zich nog in vinden, maar ze merkten ook op dat de nieuwsbrief promotionele informatie bevatten met links naar blogs voor leuke tripjes in België. Bovendien moest NMBS niet per se een aparte nieuwsbrief uitsturen om de coronamaatregels naar reizigers te communiceren. Het meest viel de waakhond nog over het feit dat in de mail geen optie werd aangeboden om zich uit te schrijven op de nieuwsbrief, een basisregel binnen de GDPR-wet. De klager kreeg in deze zaak dus gelijk en NMBS krijgt een boete van 10.000 euro. Ze krijgen nog wel dertig dagen om daartegen in beroep te gaan.


Geen velden gevonden.

Gerelateerde artikelen

Aan de slag met e-mailmarketing: zo maak je de perfecte mail

Een goed uitgewerkte mailcampagne maakt klanten op een efficiënte manier warm voor je merk. Maar hoe begin je met e-mailmarketing?

1 REACTIE

  1. Wanneer je dus als klant (=belastingbetaler) een klacht indient tegen NMBS (of eender welk bedrijf dat afhankelijk is van belastinggelden) en je krijgt gelijk, wordt de belastingbetaler uiteindelijk toch zelf gestraft want tenslotte betaalt hijzelf de boete.
    Of kunnen we dat door de bobo’s laten betalen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here