Netflix aangeklaagd voor misleidende communicatie over abonneedip

Aandeelhouders zijn woest op de directie van Netflix vanwege de manier waarop die communiceerde over de daling van het aantal abonnees.

Het zijn woelige tijden voor Netflix. De slechte kwartaalresultaten zinderen nog volop na bij het streamingbedrijf. Voor het eerst sinds de stichting van het platform zag Netflix meer mensen hun abonnee opzeggen dan dat er nieuwe abonnees bijkwamen. Dat resulteerde in flinke klappen op de beurs, wat de aandeelhouders van het bedrijf hen nog niet vergeven hebben. Een investeringsmaatschappij heeft Netflix in naam van alle aandeelhouders aangeklaagd voor de financiële schade die ze hebben opgelopen door de recente beurscrash.

De aandeelhouders menen namelijk dat de communicatie vanuit Netflix een misleidend beeld schepte over de ernst van de situatie. Dat begon al op 22 januari toen Netflix al een eerste keer deed uitschijnen dat het een moeilijk kwartaal kon worden. Maar ze hielden het toen tactisch bij de mededling dat ‘de groei onder de verwachtingen zou blijven.’ Volgens de aanklagers had de directie toen al duidelijker moeten aantonen dat het platform abonnees aan het verliezen was. Omdat ze dat niet deden, was de schade voor investeerders veel groter toen het nieuws bekend raakte eind april dan dat misschien had gehoeven. Uiteindelijk halveerde de waarde van de aandelen in amper een goede week tijd.

Co-CEO’s Reed Hasting en Ted Sarandos en CFO Spencer Neumann, die ook persoonlijk zijn aangeklaagd, zullen nu voor de rechtbank moeten bewijzen dat ze even verrast waren als de aandeelhouders over de slechte resultaten.

Netflix moet snoeien

De abonneedip blijft ook voor Netflix zelf niet zonder gevolgen. Het bedrijf heeft zijn budget voor nieuwe producties drastisch moeten verlagen en enkele lopende projecten stopgezet. Een tiental series, waaronder Stranger Things en Space Force, zullen daardoor geen nieuwe seizoenen meer maken. Het bedrijf zoekt nu naar manieren om er weer nieuwe abonnees bij te krijgen. Daarbij denken ze aan goedkopere abonnementen met advertenties en ze willen ook het delen van accounts strenger inperken. Of die maatregelen voor een spectaculaire remontada zullen zorgen, dat lijkt op dit moment eerder twijfelachtig.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business