N26 app
Image Credit: N26

Enkele Belgische klanten van de Duitse neobank N26 zagen hun rekening plots geblokkeerd, wellicht door een fout gelopen fraudecontrole.

Advertentie

Het was even schrikken voor enkele Belgische klanten van de Duitse bank N26. Plots konden zij niet meer aan hun bankrekening. N26 is een zogenaamde neobank, een bank die volledig digitaal werkt zonder een fysiek hoofdkantoor. In België telt de bank ongeveer 150.000 klanten. Al gaat het volgens VRT NWS slechts om een tiental Belgische klanten wiens rekening geblokkeerd zou zijn.

Op jacht naar fraudeurs

Inmiddels heeft N26 ook al toegegeven dat er een fout is gebeurd. Waarschijnlijk is het probleem ontstaan door een fout gelopen fraudecontrole. In moederland Duitsland zit de bankentoezichthouder N26 achter de veren om strengere controlesystemen ter preventie van fraude en witwaspraktijken toe te voegen. Het lijkt er nu naar dat N26 daarbij een te grove borstel heeft bovengehaald. Honderden klanten van de bank kunnen daardoor niet meer aan hun rekening, waaronder ook enkele Belgische klanten.

N26 zal alle getroffen klanten contacteren om hun rekening te kunnen herstellen. Volgens de bank kunnen ze een rekening pas opnieuw vrijgeven als ze hebben kunnen verifiëren dat de klant een zuiver geweten heeft. Er klinken geruchten over de financiële toestand van de bank, maar er zijn geen aanwijzingen dat er een verband bestaat met dit incident.

Bescherming van tegoeden

Heb jij ooit problemen met de toegang tot je bankrekening? Het Europese depositogarantiestelsel beschermt je tegoeden tot een bedrag van 100.000 euro. Dit geldt als een garantie voor rekeninghouders dat zij niet al hun spaarcenten zouden verliezen wanneer een bank failliet zou gaan. De precieze invulling van de wetgeving kan verschillen van land tot land, maar het principe is overal hetzelfde: een bank mag er niet zomaar van doorgaan met je spaarcenten.


Update 26/04/2022 16u: N26 heeft inmiddels ook gereageerd op het voorval. In een statement verontschuldigt de bank zich aan alle klanten wiens rekening onterecht is geblokkeerd en beloven ze zo snel mogelijk een oplossing:

Als bank met een volledige licentie is N26 wettelijk verplicht toezicht te houden op de rekeningen van haar klanten om zo de veiligheid en bescherming van alle N26-accounts te garanderen. Daarvoor zetten wij voortdurend de nieuwste technologieën in en ontwikkelen we systemen om mogelijke fraude op te sporen en te voorkomen naarmate cybercriminaliteit evolueert. Het is in sommige gevallen noodzakelijk om accounts te blokkeren of te sluiten wanneer we ongewoon gedrag of activiteiten vaststellen, of wanneer onze algemene voorwaarden geschonden worden.

In dat kader heeft een van de maatregelen die we donderdag 14 april hebben toegepast, ertoe geleid dat een beperkt aantal rekeningen ten onrechte werd afgesloten. N26 telde begin dit jaar 150.000 Belgische klanten. Enkele tientallen daarvan zijn nu getroffen door de sluiting van hun rekening in België. We hebben dit snel rechtgezet en de maatregel aangepast. Onze teams zijn de getroffen klanten momenteel aan het contacteren om de situatie zo snel mogelijk op te lossen. 

Wij weten hoe stressvol en frustrerend een onverwachte situatie als deze kan zijn. Wij bieden onze oprechte verontschuldigingen aan aan de getroffen klanten. Wij beloven dat wij ons zullen blijven inspannen om deze situatie te verbeteren en onze klanten het best mogelijke en veiligste platform aan te bieden. Wij willen ook benadrukken dat N26 geen risico op een faillissement loopt aangezien wij over een sterke fondsenwerving en financiering beschikken. In onze laatste Serie E-ronde haalden we meer dan 700 miljoen dollar op en bereikten we een totale waardering van meer dan 9 miljard dollar.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here