online aankopen stijgen

Belgische consumenten gaven een recordbedrag uit in webwinkels tijdens 2021: ongeveer 1 op de 5 aankopen gebeurt nu online.

Advertentie

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce. Hoewel de winkels in 2021 meer open waren dan in 2020, kochten we toch meer producten online. Uit het onderzoek blijkt dat nu ongeveer 1 op de 5 aankopen online gebeuren, of ongeveer 20 online aankopen per jaar voor elke consument. Uitgedrukt in cijfers betekent dat ongeveer 168 miljoen online aankopen, 35% meer dan het jaar daarvoor.

Het totaalbedrag dat online gespendeerd werd, kwam uit op 12,1 miljard euro; een stijging van 18%. Elke Belg zou gemiddeld 1500 euro online gespendeerd hebben. De online aankopen verlopen nu nog het vaakst met de laptop, maar uit cijfers die Payconiq eerder openbaar maakte, bleek al dat de smartphone het stilaan aan het overnemen is als dominant betaalmiddel.

Dit record viel zeker ook te verwachten. E-commerce kende in totaal volume dan wel een kleine terugval bij de start van de pandemie, maar veel consumenten vonden in die periode wel voor het eerst hun weg naar webshops, en ook de retailers moesten een online inhaalslag maken om te kunnen blijven verkopen. E-commerce was aan het begin van 2021 dus wel sterker dan ooit ingeburgerd in ons land.

Online verzekeringen zitten in de lift

Als we kijken naar welke producten goed scoren in online winkels, dan zijn dat de gebruikelijke categorieën: kleren, games en entertainment. Deze drie productcategorieën vertegenwoordigen samen al de helft van alle online aankopen in België. Een opvallende stijging liet zich opmerken bij het aansluiten van online verzekeringen. Deze deed zich vooral voor in Wallonië, waar 73% meer online verzekeringen werden verkocht. Daar hebben de overstromingen en waterschade van afgelopen zomer ongetwijfeld mee voor gezorgd.

De dienstensector is dan weer de grote achterblijver. Maar de analisten voorspellen dat deze zomer de online verkoop van tickets voor evenementen, pretparken en reizen weer in de buurt van het pre-coronatijdperk zal komen. ‘Dit jaar zullen we allicht kunnen uitkijken naar een échte zomer van vrijheid met festivals en intercontinentale reizen. We zien dus zeer hoopgevende cijfers voor 2022’, licht Sofie Geeroms van BeCommerce toe aan De Standaard.

Hoe vaak koop jij online? Laat het ons weten in de reacties.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here