Nieuws

EU start onderzoek naar advertentie-deal tussen Facebook en Google

Europese antitrust-autoriteiten starten vandaag een onderzoek naar een deal tussen Facebook en Google rond het tonen van online advertenties.

Volgens de Europese Commissie zou de Jedi Blue-deal tussen beide bedrijven mogelijk andere concurrenten uit de weg hebben geduwd. Dat meldt persagentschap Reuters in een persbericht. Hiermee zou de overeenkomst in strijd zijn met de Europese antitrust-wetgeving.

De Jedi Blue-overeenkomst startte in 2018. Facebook zou naar verluidt hebben geopteerd om met een advertentie-systeem van concurrenten van Google te starten. Na enige overreding door de zoekgigant zou het zijn overgestapt naar het Open Bidding-platform van Google. Daar kreeg het dan volgens de deal een voorkeursbehandeling. Hierna trok Facebook zich volledig terug van het eerste platform.

“Via de zogenaamde ‘Jedi Blue’-overeenkomst tussen Google en Meta, werd een technologie die concurreert met Open Bidding van Google het doelwit, en dat met als doel om deze te verzwakken en uit de markt te krijgen voor het weergeven van advertenties op websites van uitgevers en applicaties”, aldus Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, in het persbericht.

Niet enkel EU

Ook in het Verenigd Koninkrijk zou de mededingingsautoriteit een onderzoek zijn gestart. De Europese en Britse diensten hebben reeds aangegeven nauw samen te willen werken aan de onderzoeken. In de Verenigde Staten lopen ook gelijkaardige onderzoeken. Volgens enkele staten zouden de leidinggevenden van beide bedrijven op de hoogte zijn geweest van de deal. Hiermee zouden ze de markt van online advertenties hebben wil opdelen in stukken.

“De beschuldigingen die rond deze overeenkomst gemaakt worden zijn fout”, zo meldt Google in een bericht aan Reuters. “Dit is een publiek gedocumenteerde, pro-competitieve overeenkomst die Facebook Audience Network (FAN) in staat stelt om mee te doen met ons Open Bidding-programma, samen met een groot aantal andere bedrijven.” Ook Facebook is van mening dat de samenwerking enkel de concurrentie heeft laten toenemen.

Indien de rechtbank de bedrijven schuldig bevindt, hangt er hen een boete van 10 procent van hun jaarlijkse omzet boven het hoofd. Dit soort zaken nemen echter meerdere jaren in beslag, dus we moeten mogelijk wel even wachten op een uitspraak.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business