Nieuws

Google verstevigt cloudbunker met overname Mandiant

Google is volop bezig met de overname van cybersecurityspecialist Mandiant; een overname die voor een nieuwe dynamiek moet zorgen in de securitymarkt.

Sinds het begin van de coronapandemie stijgt het aantal cyberaanvallen op bedrijven naar nieuwe recordhoogtes en door het conflict tussen Rusland en Oekraïne dreigt dat aantal alleen maar toe te nemen. De situatie dwingt zelfs de grootsten uit te techsector om te investeren in hun beveiliging. Google heeft gisterenavond de plannen aangekondigd om het cybersecuritybedrijf Mandiant over te nemen.

Het bedrijf Mandiant werd in 2004 opgericht door Kevin Mandia, een voormalig officier van de Amerikaanse luchtmacht. Mandiant maakte zijn naam in 2013 met een straf onderzoeksrapport over cyberspionage door China, wat het bedrijf een lucratieve overnamedeal met FireEye ter waarde van 1 miljard dollar opleverde. Opvallend is dat Mandia nog maar sinds juni 2021 weer op eigen benen stond. Ook Microsoft toonde interesse in het bedrijf, maar het is dus Google dat de vis aan de haak slaat voor een bedrag van ongeveer 5,4 miljard dollar. Mandia zal instaan voor de beveiliging van Google’s cloudinfrastructuur.

Domino-effect voor cybersecurity

Met de overname wil Google ook zijn positie in de cloudindustrie verstevigen. De divisie Google Cloud is nu al goed voor een jaaromzet van 19 miljard dollar, maar Google wil de kloof met Microsoft Azure en Amazon Web Services dichten. Een uitgebreid cybersecurity-aanbod kan daarbij een belangrijke troefkaart zijn, want security belooft één van de topinvesteringen van bedrijven te worden. Volgens Reuters zal de waarde van de securitymarkt verdubbelen tegen 2026. Door Mandiant af te snoepen van een directe concurrent zet Google Cloud zijn ambities kracht bij. Al wordt verwacht dat de overname een ‘domino-effect’ zal inzetten en dat overnames door Microsoft en Amazon niet lang op zich zullen wachten.

De overname is nog niet helemaal rond, al lieten beide bedrijven tijdens een persconferentie verstaan dat dat slechts een kwestie van tijd zou mogen zijn. In zijn geschiedenis legde Google nog maar één keer meer dollars op tafel om een bedrijf binnen te lijven. Dat was in 2012 voor Motorola (12,5 miljard dollar), het smartphonemerk dat ze twee jaar later alweer doorverkochten aan Lenovo. De nu derde grootste overname van het smarthomebedrijf Nest in 2014 was een groter succes.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business