KBC kantoor brussek
Het kantoor van KBC in Brussel. Image: iStock

Een eerste commerciële AI-toepassing die KBC via DISCAI zal aanbieden focust zich op het bestrijden van geld witwassen.

Advertentie

De KBC Groep kondigt vandaag middels een persbericht de stichting aan van DISCAI, een nieuwe juridische entiteit binnen de bankengroep. KBC gaf begin 2021 al aan dat het overwoog om AI-toepassingen die ze intern bij derden ontwikkelen, ook commercieel toegankelijk te maken voor andere bedrijven en organisaties.

Dat zullen ze vanaf vandaag doen via een dochteronderneming genaamd DISCAI. Het nog piepjonge bedrijf zal geleid worden door Fabrien Deprez die zal worden bijgestaan door een uitgebreid team van AI-experten binnen KBC. Via de raad van bestuur zal het topkader van KBC wel een oogje in het zeil blijven houden.

De strijd tegen witwassen

DISCAI zal opteren voor een geleidelijke marktstrategie waarbij ze met mondjesmaat meer nieuwe oplossingen lanceren. In eerste instantie zal het portfolio bestaan uit AI-tools tegen witwassen, die jarenlang uitvoerig werden getest door de bank en gevalideerd door een externe organisatie. Om geïnteresseerde partijen te vinden zal DISCAI zich laten bijstaan door KPMG België.

CEO Fabrien Deprez noemt de strijd tegen witwaspraktijken één van de grootste uitdagingen voor de financiële sector. “De huidige aanpak vereist veel manuele controle en mist te veel gevallen. De oplossing die wij zullen aanbieden blijkt veel doeltreffender te zijn in het opsporen van witwasgevallen en in het betrappen van meer potentiële witwassers, wat een eerlijke samenleving ten goede zal komen”.

KBC Discai logo
Het logo van Discai. Image Credit: KBC Groep

KBC Kate

Dat KBC handig is met artificiële intelligentie, lieten ze eind 2020 al zien met de introductie van Kate. Met de virtuele assistent staat consumenten in de mobiele bankapplicatie bij met advies over hun dagelijkse bankzaken en/of brengt hen in contact met een menselijke adviseur wanneer de vraag te moeilijk is.  Kate bezorgde KBC in 2021 nog de overwinning in onze eerste TechPulse Business Customer Case Competition. Een schot in de roos noemen ze dat.


Geen velden gevonden.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here