Techreus Google kiest ervoor om de verkoop van advertenties op Russisch grondgebied tijdelijk stop te zetten gezien de situatie in Oekraïne.

Advertentie

Daarmee benadrukt het bedrijf zijn standpunt in het huidige conflict tussen de twee landen. Een woordvoerder van het bedrijf meldde de nieuwe stap aan persagenschap Reuters. Google zal geen advertenties meer tonen op zijn zoekmachine en op het videokanaal YouTube.

“Gezien de uitzonderlijke omstandigheden, pauzeren we de advertenties is Rusland. De situatie evolueert snel, en we zullen updates blijven delen waar het past”, aldus de woordvoerder van Google.

Het bedrijf werd eerder deze week al op de vingers getikt door Roskomnadzor, de Russische communicatieregulator. Zij vroegen donderdag aan Google om geen advertenties meer te tonen waarin ‘onjuiste’ informatie stond over Oekraïne die het Russische volk kan ‘misleiden’.

Geen nieuwe stap

Dit volgt het een reeks eerdere beslissingen van het bedrijf rond de spanningen tussen Europa en Rusland. Moederbedrijf Alphabet besloot reeds de zenders Russia Today en Sputnik van YouTube te halen. Ook de apps van deze diensten zijn niet meer beschikbaar op de Europese Google Play Store. Ook TikTok en Facebook gaven reeds aan deze nieuwsdiensten niet meer aan te bieden.

Naast Google hebben ook allerlei andere bedrijven besloten om hun producten niet langer in Rusland te verkopen, waaronder Apple. Google werd in deze stap al wel voorgegaan door Twitter en Snapchat. Ook zij bieden geen advertenties meer aan in Rusland. Nu het einde van de Russische invasie nog niet in zicht lijkt, bestaat de kans dat er binnenkort nog platformen gelijkaardige stappen zullen ondernemen.

Kijkt graag naar hoe internationale technologische ontwikkelingen zich in onze maatschappij manifesteren, en heeft er een hekel aan als er met privacy wordt geknoeid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here