huawei internationaal
Image: iStock

Huawei wil in 2022 strijdvaardig blijven op het internationale toneel en zijn positie van grootmacht in de enterprisemarkt weer claimen.

Advertentie

“We moeten verder durven kijken dan politiek”. Met deze woorden zette bestuursvoorzitter Guo Ping tijdens zijn keynote voor MWC 2022 de vernieuwde internationale ambities van Huawei kracht bij. Het Chinese technologiebedrijf heeft er niet zijn makkelijkste twee jaren opzitten. De door de Verenigde Staten opgelegde handelsrestricties hadden een impact op zowel de consumenten- als enterprisetak van het bedrijf. De totale inkomsten daalden met 30 procent op één jaar tijd, al zullen we de exacte impact pas echt kennen eind maart, wanneer Huawei zijn jaarrapport voor 2021 publiek maakt.

Maar Huawei heeft zich door die moeilijke omstandigheden wel nooit uit het lood laten slaan. Het bedrijf verstevigde zijn zakelijke imperium in thuisland China, waar Huawei in 2020 twee derde van zijn jaaromzet realiseerde. Voor 2022 droomt Huawei opnieuw van internationale groei. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen het meest complete ICT-portfolio op de markt in de aanbieding. Huawei is het bekendst om zijn netwerkoplossingen, maar ze zijn evenzeer actief binnen cloud, storage, data analytics en meer.

Synergie tussen software en hardware

Die diversiteit is ook broodnodig, haalde Guo Ping aan. De digitalisering blijft genadeloos voortgaan, terwijl de datacapaciteit en rekenkracht van hedendaagse technologieën stilaan op zijn limieten aan het botsen is. “De ontwikkeling van hardware is aan het vertragen. We moeten een nieuw paradigma ontwikkelen voor digitale duurzaamheid.” Die zal gevonden worden door meer synergie te creëren tussen software en hardware.

Deze redacteur heeft een niet te stillen nieuwsgierigheid. Schrijft en denkt graag na over de impact die technologie heeft op onze maatschappij.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here