beurswaarde meta keldert

In een opvallende uithaal wijst Meta met beschuldigende vinger naar Apple voor de diepe duik van hun koers en beurswaarde.

Advertentie

Meta heeft er bewogen dag opzitten. Na het bekendmaken van laatste financiële kwartaalresultaten gingen de aandelen van Meta in een vrije val. Het moederbedrijf van Facebook en Instagram sloot de beurs gisteren af op een koers die 26% lager lag dan op woensdag. Die vrije val kostte Meta meer dan 250 miljard aan beurswaarde. Een record op de Amerikaanse beurs, maar één waar Zuckerberg en zijn kompanen niet trots op zullen zijn. Volgens Meta is er een duidelijke schuldige: Apple.

Wat heeft Apple nu te maken met de beurswaarde van Meta? Daarvoor moeten we teruggaan naar april 2021 wanneer Apple iOS 14.5 uitrolt. Die bevat een feature genaamd App Tracking Transparancy, een tool waarmee gebruikers zelf kunnen bepalen welke gegevens ze wel en vooral niet willen delen met appontwikkelaars. Digitale adverteerders waren daar logischerwijs niet echt blij mee want daardoor hebben ze mij minder data voor gepersonaliseerde adverteerders. Facebook was dan ook razend op Apple en noemde het een bewuste poging om hen tegen te werken.

10 miljard dollar minder inkomsten uit advertenties

Die beschuldigende woorden heeft Meta-CFO David Wehner nog eens herhaald tijdens een toelichting van de tegenvallende resultaten. De impact van Apple’s privacybeleid was al duidelijk merkbaar, maar zal zich in 2022 pas echt laten voelen. Wehner voorspelt voor 2022 een omzetdaling in advertentie-inkomsten die tot 10 miljard dollar zou kunnen oplopen. Ook de GDPR-wetgeving helpt het bedrijf niet vooruit in Europa.

privacy iOS 14.5 facebook
Apple zet Facebook een hak met hun nieuwe privacybeleid. Image: Apple

Dat is een significant bedrag voor elk bedrijf, maar zeker voor Meta. Uit de kwartaalcijfers bleek nog maar eens hoe afhankelijk Meta en haar dochterondernemingen zijn van digitale advertenties. Die vertegenwoordigen bijna 98% van de totale omzet die het bedrijf binnenrijft. Wehner gaat nog een stap verder door Apple ervan te beschuldigen onder één hoedje te spelen met hun concurrent Google. Google zou Apple betalen om hun zoekmachine de default optie te maken in iOS en in ruil daarvoor krijgt Google toegevingen in het privacybeleid. Ook Google is zeer afhankelijk van inkomsten uit advertenties, leerden de kwartaalcijfers van moederbedrijf Alphabet ons.

Brengt Metaverse redding?

Om op langere termijn rendabel te blijven, zal Meta toch vooral zelf haar inkomstenbronnen meer moeten kunnen diversifiëren. Zuckerberg legt zijn eieren in het mandje van de Metaverse. Nu kleuren de cijfers van de Reality Labs-divisie wel nog donkerrood. Het zal dus nog enkele kwartalen duren vooraleer die businesstak winstgevend kan zijn.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here