Defensie kan vier weken na cyberaanval weer mailen
Op 16 december werd het Belgische ministerie van Defensie getroffen door een cyberaanval. Hackers maakte handig gebruik van het lek in de Log4j-loggingsoftware om binnen te dringen en een malwarezaadje te planten op het netwerk van Defensie. Defensie wist snel genoeg te reageren op de aanval om operationele schade te voorkomen aan kritieke militaire infrastructuur, maar de mailservers geraakten wel ernstig verstoord. Wie van buitenaf naar het ministerie probeerde te mailen, kreeg de melding dat de mail niet kon beantwoord worden.
Sinds gisterenmiddag is het externe mailverkeer opnieuw hersteld, bevestigt een woordvoerder van Defensie deze ochtend aan VRTNWS. Medewerkers kunnen vier weken na de feitelijke aanval eindelijk beginnen aan het beantwoorden van een hoop onbeantwoorde mails. Toch zal niet iedereen onmiddellijk een antwoord krijgen. Defensie mikt om tegen 12 februari haar mailservers weer volledig operationeel te krijgen. Dat trage herstel is nodig om grondig te controleren of alles weer veilig is.
Ook de administratieve problemen zullen niet onmiddellijk opgelost zijn. Door de cyberaanval zit er veel vertraging op het indienen van geleverde prestaties en verlofaanvragen, en personeel op wachtposten krijgt hun orders al enkele weken via WhatsApp en Messenger.
Tekort aan IT-personeel
Vakbondsorganisatie hekelen dat de gevolgen van de cyberaanval zo lang aanslepen, en de gebrekkige communicatie vanuit Defensie daarover. Een gevolg van een tekort aan IT-specialisten bij het leger. Een tekort aan IT-personeel laat zich in meerdere sectoren voelen. Door de digitalisering moet alles sneller vooruitgaan, maar veel organisatie beschikken niet over de nodige capaciteit. De vraag naar IT-personeel neemt jaar op jaar toe maar het vinden van de juiste kandidaten wordt steeds moeilijker, blijkt uit een onderzoek van rekruteringsbureau Hays.