coolblue leveringen
Image: iStock

Door de lockdown in Nederland worden Coolblue en bol.com overstelpt met bestellingen waardoor leveringen langer kunnen duren dan voorzien.

Ben jij nog je laatste kerstcadeaus bij elkaar aan het zoeken? Dan wacht je best niet te lang als je ze online wil kopen. De kerstperiode is sowieso al een piekmoment voor webshops, maar dit jaar komt daar voor veel retailers die actief zijn in België en Nederland nog een extra uitdaging bovenop die een invloed kan hebben op de leveringen van pakjes. Op 19 december kondigde de Nederlandse regering een nieuwe lockdown aan waarbij de niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten. Dat zorgt ervoor dat Nederlanders de voorbije dagen massaal online shopten naar kerstcadeaus.

Voor online retailers zoals Coolblue en bol.com is die lockdown een tweesnijdend zwaard. Langs de ene kant zal de kassa flink rinkelen dankzij de online koopwoede. Maar de magazijnen van de retailers moeten overuren draaien om al die bestellingen te bolwerken. De lockdown zet ook de koeriersdiensten onder zware druk om leveringen tijdig af te ronden. PostNL verwacht de komende dagen nog meer dan 2 miljoen pakjes te zullen moeten vervoeren, nog meer dan de piek van vorig jaar toen veel winkels ook noodgedwongen moesten sluiten.

Prioritaire vs. niet-prioritaire producten

Vertragingen bij leveringen zijn dan ook niet uit te sluiten. Een woordvoerster van bol.com geeft dat ook eerlijk toe aan De Tijd. Voor haar Select-klanten pakt bol.com met een same-day delivery service waarbij je een pakje aankrijgt op dezelfde dag dat je het besteld hebt. Die dienst is sinds 2019 ook in Vlaanderen en Brussel beschikbaar. Maar ook voor gewone klanten belooft bol.com doorgaans een levering op de volgende werkdag. Om die belofte zo goed mogelijk te kunnen blijven nakomen, zal de retailer een onderscheid moeten maken tussen ‘prioritaire’ en ‘niet-prioritaire producten’. Onder prioritaire producten vallen de ‘typische’ kerstcadeaus en deze producten zal je normaal gezien nog de dag nadien aankrijgen.

Bol.com belooft transparant te communiceren over de levertijd van elk product. Ook Coolblue liet via haar socialemediakanalen al weten dat de belofte ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ mogelijk niet altijd zal kunnen waargemaakt worden.

Leveringen in België

De tragere levertijden kunnen zich ook laten voelen in België. Coolblue en bol.com verwerken immers de bestellingen vanuit België ook in hun Nederlandse magazijnen. Heb jij al problemen ondervonden met leveringen van kerstcadeaus?

2 REACTIES

  1. Gelukkig hebben we in Nederland alleen maar Coolblue en Bol als webwinkels. We zullen maar zeggen dat dit geen journalistiek is…

    • Dag Sven,

      In dit artikel behandelen we dan ook in eerste plaats de situatie bij Coolblue en bol.com, twee webshops waar ook veel Belgen hun (kerst)aankopen doen. Uiteraard gaat elke webshop anders om met de situatie. Maar u begrijpt vast ook wel dat we de middelen niet hebben om voor alle 67.125 Nederlandse webshops (volgens de meest recente cijfers van CBS) de levertermijnen na te gaan. 😉

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here