digital skills
Image: iStock

Uit een studie van Salesforce blijkt dat een ruime meerderheid van de Belgen denkt dat hij/zij nieuwe digitale skills nodig heeft, maar niet altijd de kans krijgt om die te leren.

Advertentie

De digitalisering is al enkele decennia bezig, maar de pandemie heeft de ontwikkeling van nieuwe technologie in een ongeziene stroomversnelling gebracht. Evoluties die normaal al gauw enkele jaren in beslag zouden nemen, zijn door COVID-19 in slechts een paar weken tot maanden voltooid. Maar om de kansen van deze technologie optimaal te benutten, zijn ook technologische en digitale skills nodig – vaardigheden om met digitale apparaten te werken, via applicaties te communiceren en informatie te beheren. Op een moderne werkplek is zo’n digitale mindset noodzakelijk om overal te kunnen werken.

Maar hoe zit het anno 2021 met die digitale skills en mindset bij werkende Belgen? Salesforce peilde naar de situatie in onze bedrijven. Het bedrijf vroeg duizend werkende Belgen – representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma – naar hun digitale en technologische vaardigheden van vandaag en hoe ze die in de toekomst willen zien evolueren.

Onvoldoende toegang tot opleidingen rond digitale skills

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste werkende Belgen wel beseffen hoe belangrijk digitale skills zijn. Liefst 66% denkt over vijf jaar meer digitale vaardigheden nodig te zullen hebben, en 76% wil graag de nodige skills ontwikkelen om up-to-date te blijven. Er is toch nog veel marge voor progressie. Drie op tien werknemers weten niet welke skills ze het beste kunnen ontwikkelen en een kwart geeft aan dat ze nu al het gevoel hebben niet over de juiste technologische bagage voor hun huidige job te beschikken.

digital skills
Image: iStock

Over wie de verantwoordelijkheid draagt voor het aanleveren van digitale skills zijn de Belgen het eens: drie op vijf vinden dat hun werkgever hen moet voorbereiden op de banen van de toekomst. Toch geven drie op de tien Belgische werknemers aan dat ze geen enkele optie van hun werkgever krijgen om relevante trainingen of opleidingen te volgen. Dit percentage ligt hoger in het Franstalige gedeelte van ons landje. Volgens meer dan de helft van de respondenten (52%) levert de overheid momenteel een kleine tot helemaal geen bijdrage aan het opleiden van werknemers voor de banen van de toekomst. Bedrijven moeten dus zelf een grotere rol opnemen en daarbij inspanningen leveren om een carrière in technologie bij mensen uit alle lagen van de samenleving te promoten.

Artificiële intelligentie: vriend of vijand?

Voornamelijk gevorderde digitale skills staan hoog op het verlanglijstje van werkende Belgen. Denk aan vaardigheden voor interne tools, CRM-systemen of het gebruik van artificiële intelligentie. Wat de opmars van AI en automatisering betreft, gelooft ongeveer de helft dat deze ontwikkelingen een goede aanvulling op hun job kunnen zijn. Een ruime meerderheid is ondertussen al in contact gekomen met automatisering bij het uitvoeren van hun job. Nog twee op vijf Belgen ziet artificiële intelligentie als een potentiële dreiging voor hun baan. Dit cijfer illustreert alleen maar het belang van opleiding en training.

“Het verkleinen van de vaardigheidskloof is van fundamenteel belang voor ons toekomstig succes en onze welvaart. Het is bovendien een unieke kans voor organisaties om een meerwaarde in de maatschappij te creëren, om gelijkheid en inclusie te bevorderen, en om talent bij hun huidige personeel te ontplooien. Er is geen eenduidige oplossing of aanpak die voor iedereen werkt; goed luisteren naar medewerkers en daadkrachtig optreden zijn essentiële stappen die werkgevers moeten zetten”, licht Lien Ceulemans (sinds mei de nieuwe Country Leader voor Salesforce in België) de resultaten toe. “Bij Salesforce willen we mensen uitrusten met de tools die ze nodig hebben om de jobs uit te voeren die onze digitaliserende economie vereist. Samen zorgen we ervoor dat onze oplossingen continu ontwikkelen en toegepast worden ten behoeve van de digitale economie, stimuleren we training en creëren we nieuwe jobs waarvoor die digitale skills nodig zijn.”

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Interview Max Swerdlow (Salesforce): “Digitaliseren wordt overleven”

Een jaar lockdown heeft de visie van Max Swerdlow niet veranderd. Digitaliseren vanuit een klantgerichte visie is de sleutel tot succes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here