i¨Phone 13 apple
Image: iStock

Om chips over te houden voor de iPhone 13, ziet Apple zich genoodzaakt om de productie van iPads flink terug te schroeven.

Advertentie

Apple kampt al een tijdje met logistieke problemen, veroorzaakt door de globale chipcrisis. In april zagen ze zich al eens genoodzaakt de productie van iPads terug te schroeven omdat er te weinig onderdelen waren. Toen al klonken voorspellingen dat de echte problemen zich pas het derde kwartaal zouden laten voelen. Die voorspellingen bleken accuraat te zijn. Volgens Nikkei Asia produceerde Apple tijdens de maanden september en oktober tot 50% minder iPads dan voorzien.

Opnieuw neemt Apple deze maatregel om de productie van iPhones te beschermen. De iPhone en de iPad hebben onder de motorkap heel wat gemeen; ze hebben bijvoorbeeld dezelfde multikernprocessor. Nu de iPhone 13 net gelanceerd is, kan Apple het zich niet permitteren om met een voorraadtekort van haar populaire vlaggenschip te zitten. De iPhone blijft nu eenmaal het best verkopende product van Apple. Vooral de eerste maanden na de aankondiging zijn een piekmoment voor Apple.

Lange wachttijden voor iPads

Toch zou een tekort aan iPads ook een vervelend probleem kunnen zijn voor Apple. De tabletmarkt deed het stukken beter dan de smartphonemarkt tijdens de coronapandemie omdat consumenten meer schermen nodig hadden. Wie nu een iPad koopt via de webshop van Apple, zal minstens tot begin december moeten wachten tot het product geleverd wordt.

Verwacht geen snelle leveringen. (Screenshot van Apple Store)

Bij externe retailers zoals Coolblue lijkt de schade voorlopig nog mee te vallen, al zien we bij bepaalde modellen ook dat deze tijdelijk niet meer in voorraad zijn. Wie een iPad als kerstcadeau wil geven, kan dus best niet te lang wachten met er één te bestellen. Het wordt binnenkort mogelijk pas echt moeilijk om nog aan een iPad te geraken.

Apple doet het goed op de smartphonemarkt

De iPhone heeft er wel een succesvol zomerkwartaal opzitten met 50 miljoen verkochte smartphones (bron: IDC). Daar zal de iPhone 13 met zijn lancering op 14 september zeker nog een aandeel in gehad hebben, al zal de impact van het nieuwe vlaggenschip zich vooral in het vierde kwartaal moeten laten voelen. De impact van de chipcrisis was duidelijk merkbaar in de globale marktcijfers. Apple was de enige grote fabrikant die zijn verkopen niet zag afnemen in vergelijking met Q3 2020. Dat levert Apple een marktaandeel van 15% en een tweede plaats op na Samsung. Ze doen daarmee opnieuw haasje over bij Xiaomi.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here