amazon warenhuis

In India zou Amazon producten van andere verkopers nagemaakt hebben om ze vervolgens bovenaan de zoekresultaten te zetten.

Advertentie

Het was Reuters dat het nieuws naar buiten heeft gebracht. Het persbureau heeft inzage gekregen in duizenden interne documenten van Amazon. Naast het manipuleren van de zoekresultaten, zouden medewerkers ook de manier waarop de producten in de webshop verschenen aangepast hebben. Ook klanten die specifieke naar items van externe verkopers zochten, zouden tot naar de gekopieerde Amazon-varianten geleid worden. 

Amazon geeft zowel aan externe bedrijven als particulieren de mogelijkheid om producten te koop aan te bieden. Het tegenstrijdige is dat de retailreus uiteraard ook zijn eigen producten en (huis)merken wil pushen. 

Bewuste strategie bij Amazon

Reuters nam de interne documenten door en kon vaststellen dat een groep werknemers van Amazon de opdracht kreeg om uit te zoeken welke producten van externe bedrijven goed verkochten. Ze moesten dan zelf een gelijkaardig producten laten produceren om die vervolgens onder een van de huismerken van Amazon te verkopen.  

Als een van de voorbeelden haalt het persbureau een bekend Indiaas kledingmerk aan. In de documenten zou te lezen zijn geweest op welke manier Amazon de kledij wilde namaken en wat de beste strategie zou zijn om ze met succes te verkopen op het eigen platform. 

Het is niet de eerste keer dat Amazon kritiek krijgt en verdacht wordt van dergelijke bedenkelijke praktijken. Niet alleen in India, maar ook in de Verenigde Staten en Europa lopen onderzoeken naar de relatie van amazon met concurrentie en externe aanbieders.  

Amazon heeft de beschuldigingen altijd ontkend en na de nieuwe onthullingen van Reuters is dat niet anders.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here