tesla

De bouw van Tesla’s fabriek in Berlijn nadert de laatste fase. Elon Musk zegt dat nog voor de jaarwisseling de eerste wagens van de band rollen.

Advertentie

Groot feest afgelopen weekend in Berlijn. Tesla organiseerde een mini-festival voor duizenden Tesla-enthousiastelingen om de nieuwe Gigafabriek feestelijk in te huldigen. Elon Musk keek daarbij niet op een paar euro’s: lichtshows, technomuziek, foodtrucks… Het was een feest met alles erop en eraan en daar zijn ook goede redenen voor. De Tesla-fabriek in Berlijn is immers zo goed als klaar om in gebruik te nemen. Tijdens de festiviteiten verkondigde Musk dat Tesla vanaf december zal starten met het produceren van wagens in de nieuwe Gigafabriek.

Initieel rekent Musk op een productie van 5.000 tot 10.000 nieuwe Model Y-wagens per week, Tesla’s meest populaire model na de Model 3. Al zal Tesla’s bestseller op termijn zeker ook de oversteek naar Berlijn maken. Maar de Gigafabriek in Berlijn dient niet louter voor de productie van wagens. De site is uitgebreid met een enorme batterijplantage waar Tesla haar batterijtechnologie binnenshuis kan ontwikkelen. De productie van batterijen moet gelijk lopen met die van wagens en zal dus ook tegen het einde van dit jaar op volle toeren moeten draaien.

Milieuproblemen

Het zal ongetwijfeld als een enorme overwinning aanvoelen wanneer straks de eerste Tesla van de band rolt in Berlijn. De bouw van de Gigafabriek verliep niet zonder slag of stoot. Tesla kreeg eind 2019 de nodige vergunningen om haar bouwwerken op te starten. Daar waren lokale milieubewegingen absoluut niet blij mee. Tesla had als locatie namelijk een bosgebied nabij de luchthaven van Berlijn uitgekozen. Om de enorme site van 300 hectare groot neer te zetten, moest Tesla veel bomen kappen. Milieubewegingen wisten via de rechtbank de kapvergunning van het wagenbedrijf tijdelijk in te trekken om de hagedissen- en slangenpopulatie die in het bos leefde te beschermen.

De Duitse overheid hielp Tesla uiteindelijk een handje omdat de komst van de Gigafabriek een boost zal geven aan de nationale economie. Zo hebben die obstakels de voortgang van de bouw maar weinig tegengehouden en heeft Tesla de fabriek binnen de voorziene tijdlijn afgekregen. Musk beloofde dat de ecologische impact van de fabriek minimaal zal blijven.

Positie in Europa verstevigen

De Gigafabriek in Berlijn is voor Tesla van groot strategisch belang. De wagenbouwer ziet door toegenomen concurrentie haar dominante positie in de markt van elektrische wagens bedreigd worden in Europa. Europese wagenfabrikanten, Duitse wagenbouwers voorop, hebben vandaag bijna allemaal wel minstens één elektrisch model in de aanbieding dat de concurrentie kan aangaan met Tesla.

De concurrentie heeft het voordeel dat ze sneller kunnen leveren aan Europese klanten omdat ze hij hun wagens niet vanuit de Verenigde Staten of China moeten verschepen, zoals Tesla. Met een productiefabriek centraal op het continent wil Tesla zich beter verankeren in Europa.

tesla berlijn
De Tesla-fabriek in Berlijn. Image Credit: Tesla
Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here