Nieuws

Tesla moet 137 miljoen dollar betalen in rechtszaak rond discriminatie

Tesla omzet stijgt ondanks chiptekort
Tesla moet een schadevergoeding van 137 miljoen dollar betalen aan een zwarte medewerker die zijn werkgever van discriminatie beschuldigd had.

Owen Diaz werkte in 2015 en 2016 als liftoperator in de Teslafabriek in Fremont (Californië). Hij stapte naar de rechter omdat hij naar eigen zeggen het slachtoffer was van discriminatie en racisme, en dat Tesla daar niet tegen zou zijn opgetreden. The Washington Post meldt dat de man nu dus een fikse schadevergoeding krijgt. De uitspraak gebeurde op federaal niveau, door een jury in San Francisco. Het gaat om een van de grootste schadevergoedingen ooit in een zaak rond discriminatie op de werkvloer. 

Diaz zei dat hij te maken kreeg met discriminatie “recht uit het Jim Crow-tijdperk”. Hij kreeg daarbij racistische verwijten naar het hoofd geslingerd. Sommige Teslawerknemers gingen nog verder en lieten swastika’s, racistische graffiti en vernederende cartoons achter in de fabriek. De leidinggevenden hebben er volgens Diaz te weinig aan gedaan om de praktijken een halt toe te roepen. “Tesla’s progressieve imago was een façade voor de regressieve, mensonterende behandeling van Afrikaans-Amerikaanse werknemers”, stond in de aanklacht. 

De jury kende Diaz 6,9 miljoen dollar emotionele schadevergoeding toe. De meerderheid van het bedrag (130 miljoen dollar) geldt als boete voor Tesla. “Het is van groot belang dat een van de rijkste bedrijven in Amerika moet boeten voor de vreselijke werkomstandigheden voor zwarten”, zei Diaz’ advocaat Lawrence Organ. “Het nam vier lange jaren in beslag om dit te bereiken”, zei Diaz aan The New York Times. “Het is een loodzwaar gewicht dat van mijn schouders valt”, besloot hij. 

Tesla minimaliseert de feiten 

In een blogpost door HR-verantwoordelijke Valerie Capers Workman minimaliseert Tesla de feiten. Ze benadrukte dat de drie getuigen niet onder contract lagen bij Tesla en dat de term ‘neger’ onderling op een vriendschappelijke manier gebruikt werd. Ze gaf wel aan dat het erg ongepast was op de werkvloer.  

Het bedrijf voegde er aan toe dat het wel gereageerd heeft op de klachten van Diaz, door twee aannemers te ontslaan en een derde te schorsen. Volgens Capers Workman staat het verdict van de jury niet in verhouding tot de feiten. “Het bedrijf was niet perfect, maar we hebben al grote stappen gezet”, klonk het. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business