OPPO

Smartphonefabrikant OPPO zou na de fusie met OnePlus 20 procent van zijn banen gaan schrappen in de belangrijke software- en device-afdelingen.

Advertentie

Update 20/09/2021: De smartphonefabrikant heeft intussen gereageerd op de kwestie en zegt dat de geruchten niet kloppen. “De recente speculaties over ontslagplannen van OPPO zijn ongegrond. OPPO heeft een gestage groei van haar activiteiten gekend in zowel onze binnenlandse als internationale markten. We zullen blijven investeren in onze R&D-capaciteiten en ons blijven inspannen om onze consumenten de beste innovatieve technologieën en diensten te bieden“, klinkt de officiële mededeling.

De smartphonefabrikant zou zich volgens Bloomberg genoodzaakt zien tot die strategische keuze om de concurrentiestrijd met Apple te kunnen blijven voeren. De coronapandemie en het chiptekort plagen de industrie nog steeds. Economische gevolgen kunnen dus niet uitblijven. 

OPPO moet zijn ambitieuze groeiplannen terugschroeven. Volgens analisten heeft het bedrijf de voorbije jaren sterk willen uitbreiden door almaar meer personeel aan te werven. De Chinezen gingen vol in de aanval op een premiumsegment waarin Apple domineerde.  

Samenwerking leidt tot jobverlies 

OPPO is midden dit jaar gefusioneerd met het kleinere high-end merk OnePlus. Zij bundelen sinds enkele maanden de krachten en financiële middelen. Die samenwerking levert nu dus ook herstructureringsrondes op. 

De ontslagen hebben een behoorlijke impact op belangrijke afdelingen van OPPO, waaronder het team dat Android aanpast voor het eigen ColorOS. De herstructurering zal ook te voelen zijn bij een Internet of Things-afdeling die een hele reeks smartwatches en earbuds in ontwikkeling heeft. Het team voor smartphones moet net als de salesafdeling voorlopig niet vrezen voor banenverlies, zo liet een medewerker aan Bloomberg weten.  

“Het bedrijf voert strijd op verschillende fronten tegelijkertijd”, zegt Tarun Pathak, analist bij Counterpoint aan het persagentschap. “Dat er banen geschrapt worden, heeft net zoveel te maken met kostenbesparingen als met een nieuwe strategie die het bedrijf wil voeren”, meent hij. 

De strijd lijkt vooral te gaan draaien om het premiumsegment. Met OnePlus heeft OPPO nu een spreekwoordelijk breekijzer om zich daar binnen te wurmen. Maar op de Westerse markt is de dominantie van Apple en Samsung behoorlijk groot. Wellicht zal OPPO ook naar de Chinese markt kijken, nu Huawei in China een aanzienlijk deel van zijn device-tak verkocht, nadat Amerikaanse sancties de levensbelangrijke toevoer van halfgeleiders hadden afgesneden. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here