T-Mobile Nederland

T-Mobile Nederland wisselt van eigenaars in één van de grootste telecomdeals in Europa van dit kalenderjaar. De overnemers zijn ambitieus.

Advertentie

De verkoop van T-Mobile Nederland hing al langer in de lucht. In mei liet hoofdaandeelhouder Deutsche Telekom al weten een ‘oplossing’ te zoeken voor haar Nederlandse dochteronderneming. Het Duitse bedrijf wilde met de extra inkomsten zich sterker inwerken in de Verenigde Staten, waar ze zich opwerken als marktleider in 5G. Ook de Zweedse provider Tele2, dat sinds een fusie in 2017 25% van de aandelen bezat, staat haar deel af. De Nederlandse openbare omroep NOS schrijft dat er kopers zijn gevonden. Apex en Warburg Pincus, twee investeringsfondsen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, leggen 5,1 miljard euro neer om T-Mobile Telecom binnen te lijven. Lang leek de Indische miljardair Mukesh Ambani in de polepositie te liggen. Het is één van de grootste telecomdeals dit jaar in Europa en één van de grootste ooit in Nederland.

Het ministerie van Economische Zaken heeft nu de laatste zeg in de zaak. Zij zullen eerst onderzoeken of de overname de dienstverlening voor klanten in het gedrang kan brengen. Geeft minister Stef Blok (VVD) groen licht, dan komen de investeringsmaatschappijen in bezit van de drie merken T-Mobile, Tele2 en Ben en Simpel. De nieuwe eigenaars zeggen alvast dat de merken zullen blijven bestaan.

Uitdager in de Nederlandse telecommarkt

T-Mobile is de grootste mobiele telecomprovider in Nederland. Nadat ze eind oktober 2020 Simpel overnamen kregen ze er in één klap een miljoen mobiele klanten bij, wat hun totaal op 6,7 miljoen klanten voor de mobiele diensten brengt. Binnen het vaste internet heeft het bedrijf nog wel wat achterstand in te halen op KPN en VodafoneZiggo; T-Mobile Nederland heeft 700.000 Nederlanders aangesloten. Het is dus ook vooral in deze markt dat de nieuwe investeerders zich als een uitdager willen opwerken.

T-Mobile Nederland is fors aan het investeren in glasvezel en wil binnen vijf minstens 1 miljoen Nederlandse huishoudens hebben aangesloten op het glasvezelnetwerk. “We staan nog maar aan het begin van de draadloze revolutie. Alles wordt verbonden, slimmer, efficiënter en veiliger. Wij ondersteunen het bedrijf om aan kop te gaan bij deze ontwikkeling”, vertelt René Overmann van Warburg Pincus aan NOS.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here