Nieuws

Amazon herziet beleid rond niet-verkochte items na kritiek

smartphone
In plaats van miljoenen niet-verkochte of geretourneerde items te vernietigen gaat Amazon ze een tweede leven geven.

Amazon kreeg hevige kritiek te verduren toen een Britse filmploeg ontdekte wat er achter de schermen gebeurt in de warenhuizen van het e-commercebedrijf. Elke week werden meer dan honderdduizend geretourneerde of niet-verkochte items op de vernietigingsstapel gegooid, op jaarbasis ging het over miljoenen vernietigde producten. Vaak ook dure producten die nog in zeer goede staat waren, zoals gloednieuwe MacBooks en iPads. Die producten zijn dan van externe retailers die geen stockagekosten meer willen betalen. Amazon ontkende alles maar het was al te laat.

Fullfillment by Amazon

In een poging om de plooien opnieuw glad te strijken, stelt Amazon op haar Britse website een nieuw beleid voor om duurzamer om te gaan met producten die niet verkocht geraken. Dit beleid krijgt de naam ‘Fullfillment by Amazon’ (FBA). Het FBA-programma omvat twee verschillende programma’s waar partnerretailers voor kunnen intekenen. Het eerste, FBA Grade & Resell, moet het probleem van geretourneerde items aanpakken. Wanneer een consument een product terugzendt, kan de verkoper de staat van het product laten beoordelen door Amazon en het met die beoordeling, gaande van ‘Nog zo goed als nieuw’ tot ‘acceptabele staat’, als tweedehandsproduct opnieuw verkopen op Amazon. Aan een lagere prijs uiteraard. Amazon zal dit programma eerst in het Verenigd Koninkrijk lanceren en rolt het vanaf 2022 uit naar de Verenigde Staten en andere Europese landen.

Het tweede programma FBA Liquidations moet voorkomen dat niet-verkochte items vernietigd moeten worden omdat de retailer geen stockagekosten meer wil betalen. Retailers kunnen ervoor kiezen om de producten die niet verkocht geraken te schenken aan liefdadigheidsorganisaties die Amazon steunt. Amazon zal een stukje van de verkoopwaarde vergoeden aan de retailers. Zo werkt het e-commercebedrijf al in landen zoals Duitsland en Spanje. Volgens Amazon zouden dankzij dit programma 67 miljoen niet-verkochte items van de liquidatie gered zijn.

Klimaatdoelstellingen

Amazon laat alvast zien dat het beter kan. Dit nieuwe beleid moet het bedrijf helpen haar ‘Climate Pledge’ te verwezenlijken. Zoals alle grote technologiebedrijven streeft Amazon ernaar om klimaatneutraal te zijn. Die doelstelling willen ze tegen 2040 bereiken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business