Nieuws

Facebook wil metaverse-bedrijf worden met slimme bril van Ray-Ban

Facebook gaat samenwerken met Ray-Ban. Smart glasses moeten Zuckerberg en co de omschakeling naar een metaverse-bedrijf helpen maken.

CEO Mark Zuckerberg is er al langer van overtuigd dat de toekomst van Facebook bij de metaverse ligt, een soort internet 3.0. Onlangs schreven we een achtergrondstuk over wat de metaverse nu precies inhoudt. De volgende productlancering van Facebook, een slimme bril van Ray-Ban, moet die nieuwe visie helpen realiseren.  

“De brillen behouden hun iconische styling en laten je heel wat gave dingen doen”, zei de Facebook-oprichter. “Ik kijk er heel erg naar uit om de slimme brillen tot bij de mensen te krijgen en verder vooruitgang te blijven maken richting makkelijk draagbare brillen met volwaardige augmented reality-functies”, wordt hij geciteerd door Engadget

Loskomen van smartphones 

De eerste geruchten van een Facebook-zonnebril gingen al rond in 2019. Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNBC werkte Facebook op dat moment samen met Ray-Ban-eigenaar EssilorLuxottica aan een AR-bril met de werknaam ‘Orion’. Het was toen al de bedoeling om de bril te gebruiken ter vervanging van een smartphone. Je zou er gesprekken mee kunnen aannemen en video kunnen livestreamen. Vorig jaar bevestigde Hugo Barra (toenmalig verantwoordelijke VR bij Facebook Reality Labs) dat de brillen in 2021 op de markt zouden verschijnen. Sindsdien bleef het wel opvallend stil. Tot nu dus. 

De nieuwe brillen van Ray-Ban kunnen wel eens een sleutelrol gaan spelen voor Facebook. De belangrijkste beperking voor VR en AR is momenteel dat we vasthangen aan onze smartphones. Een revolutionair product kan het gebruiksgemak en het aantal toepassingen de hoogte injagen.  

Toetreden tot de metaverse 

Zuckerberg wil van Facebook een platform maken waar je live kan ‘teleporteren’ tussen verschillende sociale ervaringen, met VR en AR. Het socialemediabedrijf is miljarden dollars aan het investeren in de omschakeling naar de metaverse. “Met ons businessmodel willen we niet zoveel mogelijk dure apparaten verkopen. Integendeel. We willen dat onze platformen betaalbaar zullen blijven voor zoveel mogelijk mensen. Dat trekt die digitale economie op gang, zodat ze toegankelijk blijft”, aldus Zuckerberg.  

Facebook werkt momenteel niet alleen aan slimme zonnebrillen. De socialemediareus heeft ook een smartwatch in de pijplijn zitten, dat een ingebouwde dataverbinding en een los te koppelen display heeft. In eerste instantie zou het de bedoeling zijn geweest om eerst het smartwatch te lanceren, maar Zuckerberg heeft zijn plannen gewijzigd. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business