De Europese Commissie beboet autofabrikanten Volkswagen en BMW voor afspraken rond het gebruik van emissieverlagende technologie.

Advertentie

Uit het onderzoek van de Europese Commissie bleek dat Volkswagen en BMW een kartel vormden. Zij maakten tussen 2009 en 2014 onderling afspraken om het gebruik van een nieuwe technologie te beperken. Dat meldt Reuters in een persbericht. De Duitse producenten moeten samen 875 miljoen euro betalen. Ook fabrikant Daimler was mee bij het kartel betrokken. Zij besloten echter met de zaak naar de Europese Commissie te stappen. Daardoor konden ze zich van de boete vrijstellen. Let wel, dit staat los van het lopende Dieselgate-onderzoek, waarbij er met software werd geknoeid om gunstige resultaten te tonen voor de fabrikanten.

AdBlue

Daimler, Volkswagen en BMW stelden samen afspraken op rond het gebruik van AdBlue. Deze stof is een additief dat aan uitlaatgassen kan worden toegevoegd. Door dit te doen worden er schadelijke stoffen omgezet in water en stikstof. Dat zorgt dus voor een verlaging van de gevaarlijke emissies. In deze afspraken kwamen de fabrikanten overeen rond de groottes van de AdBlue-tanken in hun wagens, het bereik van de vloeistof en de gemiddelde consumptie van het additief voor toekomstige modellen.

Volgens de Europese Commissie zouden de bedrijven ervoor hebben gekozen om zo het gebruik van AdBlue te beperken. Hiermee zouden ze allemaal steeds net boven de Europese limieten werken,  maar nooit proberen om beter te presteren. Dit allemaal ondanks dat ze wisten dat het toevoegen van meer AdBlue tot schonere emissies zou leiden.

Voor de Europese Commissie is de veroordeling een primeur: “Dit is de eerste keer dat de Commissie vindt dat samenwerking op technische elementen, in tegenstelling tot het vaststellen van prijzen of delen van markten, leidt tot kartelgedrag”, aldus Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging. “Bedrijven mogen hun concurrenten niet beperken in beter te doen dan wat door de wet wordt voorgeschreven en moeten steeds concurreren om de consument er beter uit te laten komen.”

Flinke boete

Volgens de huidige regeling bedraagt de boete van Volkswagen 502 miljoen euro, en die van BMW 373 miljoen euro. Omdat Daimler aan de alarmbel trok, werd er in deze zaak voor gekozen ze geen boete op te leggen.

Ondanks de regeling wil Volkswagen mogelijk toch nog gerechtelijke stappen ondernemen. Ze spreken van een gevaarlijk precedent. Volgens hen was er sprake van een technische samenwerking, maar hebben de klanten hier nooit onder geleden. Daardoor zou het dus niet onder de jurisdictie van mededingingsautoriteiten kunnen vallen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here