dominantie Google advertentiemarkt

De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar Google. Ze wil de dominantie van de techreus op de advertentiemarkt in kaart brengen.

Advertentie

Concreet gaat Europa kijken op welke manier Google gegevens verzamelt, advertentieruimte verkoopt en hoe de techreus optreedt als tussenpersoon bij het verkopen van online-advertenties. De Europese Commissie maakt zich zorgen concurrerende advertentieplatformen die maar moeilijk op een eerlijke manier kunnen wedijveren met Google. Het bedrijf achter de grootste zoekmachine op het web zei dat het alvast zijn volledige medewerking wil verlenen. 

“Het is zorgwekkend dat het bedrijf dominant aanwezig is op alle niveaus in het proces voor online display-advertenties. Google verzamelt gegevens die gebruikt worden om doelgroepen voor advertenties af te bakenen. Het bedrijf verkoopt ook advertentieruimte en fungeert als een tussenpersoon voor wie online wil adverteren. Het is essentieel dat andere spelers evenveel kansen krijgen”, zei uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Margrete Vestager aan de BBC

Dominantie of goede bedoelingen? 

Het onderzoek moet nagaan in hoeverre bedrijven (bijna) verplicht zijn om Googles diensten te gebruiken en hoe Google Ads nodig zijn om displayadvertenties te kopen op YouTube. Daarnaast zou Google zijn eigen platform AdX de (oneerlijke) voorkeur krijgen via andere Google-diensten.  

De commissie maakt zich ook zorgen over de mogelijkheid dat Google zijn concurrenten toegang ontzegt tot informatie over het doelpubliek voor advertenties. Dat zou dan vooral gebeuren via de Chrome. Google heeft namelijk het plan opgevat om externe cookies niet langer toe te staan in zijn browser. Daarnaast wil de zoekgigant bepaalde gegevens op Android-toestellen (deels) gaan verbergen voor andere adverteerders. 

Google maakt zich sterk dat de nieuwe plannen de eindgebruiker net meer controle zullen geven over zijn eigen gegevens. Zo zal de Privacy Sandbox, het alternatief op cookies, enkel nog anonieme feedback verwerken via surfgegevens. Toch vrezen critici dat het Google net een voordeel gaat opleveren en het de concurrentie met andere advertentieplatformen niet ten goede komt. Het is afwachten wat de Europese Commissie na zijn onderzoek zal concluderen. 

Lees ook: Regulator gaat duopolie Google-Apple op mobiele markt onderzoeken

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here