autofabriek volvo

De globale chipcrisis blijft de wagenindustrie hard treffen. Volvo legt haar productiefabriek in Gent stil, Audi doet dat ook in Brussel.

Advertentie

Volvo trok gisteren al aan de alarmbel door aan te kondigen dat zij hun fabriek in Gent een week lang gaan stilleggen. De reden moet opnieuw gezocht worden bij het nijpende tekort aan computerchips dat maar geen oplossing lijkt te krijgen. De productiefabriek in Gent is nochtans een belangrijke schakel in de keten van Volvo, vooral voor de productie van hun elektrische XC40 Recharge.

Na Volvo heeft vandaag ook Audi aangekondigd minstens voor vandaag en morgen een productiestop in te lassen in hun fabriek in Brussel, uiteraard om dezelfde reden. Dat heeft woordvoerder van de wagenfabrikant Peter D’Hoore bevestigd aan De Tijd. Het is niet de eerste keer dat Audi een productiestop moet inlassen wegens een voorraadtekort aan computerchips en onderdelen. In januari en februari schroefde de Duitse fabrikant de productie al eens terug. Ook andere wagenfabrikanten zoals Ford, Volkswagen en Honda hebben al mee moeten delen in de malaise.

Is een oplossing in zicht?

Dat is de grote vraag. De kritieke situatie van vandaag begon eigenlijk al in de beginmaanden van 2020. Door het uitbreken van de coronapandemie in China moeten de grote chipfabrieken van deze wereld tijdelijk in lockdown. Wanneer zij in het voorjaar terug mogen openen zijn Europa en Amerika zwaar getroffen door covid-19 waardoor de vraag naar computerchips in veel sectoren historisch laag is. Maar naarmate de economie zich herstelt van de eerste shock, beginnen veel bedrijven hun eigen productie ook weer op te trekken. Het resultaat is een explosie in de vraag die de fabrikanten niet meer kunnen volgen.

De wagenindustrie lijkt één van de zwaarst getroffen industrieën, maar de crisis verspreidt zich ook naar andere industrieën zoals de gamingindustrie. Al sinds de lancering zijn de PlayStation 5 en Xbox Series X zeldzame items en ook het aanbod aan laptops begint met de dag schaarser te worden. De smartphoneindustrie lijkt zich nog het beste staande te houden, wat mede ook komt omdat de verkoopvolumes gedaald zijn sinds 2020.

D’Hoore van Audi is wel positief dat de fabriek in Brussel snel weer op een normale capaciteit kan draaien. “Het dieptepunt van de crisis is bereikt. We verwachten verbetering in de tweede helft van het jaar”, vertelt hij aan De Tijd. Niet iedereen is even optimistisch. Het Taiwanese bedrijf TSMC, de grootste chipfabrikant ter wereld, waarschuwt dat hun productieachterstand nog tot begin 2022 kan aanhouden.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here