apple car

Apple heeft haar zelfrijdende wagen Apple Car nog lang niet opgegeven en een toptransfer gerealiseerd om het project opnieuw een boost te geven.

Advertentie

Bloomberg schrijft dat Apple Ulrich Kranz heeft aangeworven om haar autotechnologie-afdeling te versterken. Kranz is een man met veel ervaring in de autosector. Dertig jaar lang werkte hij voor de Duitse wagenfabrikant BMW, waar hij aan het hoofd stond van het team dat de eerste elektrische modellen van BMW ontwikkelde, de i3 en i8 die in 2013 verschenen. Een groots succes waren die wagens echter niet omwille van hun net iets te gewaagde design, maar ze legden wel de basis voor BMW om elektrische wagens te bouwen.

Kranz verliet BMW in 2016 om een eigen bedrijf op te richten dat zich specialiseert in autonome wagentechnologie, genaamd Canoo. Dat bedrijf verliet hij begin van dit kalenderjaar na een publieke beursgang en een federaal onderzoek dat tegen het bedrijf was opgestart. De aanwerving van Kranz is één van de meest significante die Apple de voorbije jaren gerealiseerd heeft voor haar wagenafdeling, die de laatste tijd vooral ingenieurs zag vertrekken. Binnen Apple moet Kranz een sterke tandem vormen met ex-Tesla ingenieur Doug Field. Field had een groot aandeel in de ontwikkeling van Tesla’s succesvolle Model 3, waarna hij naar Apple overstapte om te concurreren met zijn voormalige baas Elon Musk. De belangrijkste taak van beide heren wordt het project van de Apple Car eindelijk in een stroomversnelling te krijgen.

Apple Car: een eeuwig gerucht?

Al sinds 2014 gaan de geruchten rond dat Apple werkt aan een hoogtechnologische wagen, die de naam Apple Car heeft meegekregen. Het project werd eerst op de lange baan geschoven voor de ontwikkeling van Apple CarPlay, het infotainmentsysteem dat vandaag de dag al in veel wagens aan boord is. Apple zou dat platform dan ook zelf kunnen gebruiken als ze ooit een wagen zouden ontwerpen. Maar de ontwikkeling van de wagen bleek toch een lastige opgave te zijn.

Vlak voor Kerstmis wakkerde Apple het vuur van de Apple Car plots weer aan, toen het bedrijf zich sterk maakte dat ze hun wagen tegen 2024 klaar zouden hebben. De geruchten werden zelfs zeer concreet toen Apple en Hyundai in februari een samenwerkingsakkoord aankondigen. Hyundai trok de stekker uit dat akkoord en het werd weer stil rond de Apple Car. De aanwerving van Ulrich Kranz toont dat Apple het project nog niet lijkt te hebben opgegeven. Toch geloven maar weinig analisten dat de deadline van 2024 nog kan gehaald worden. De voorspellingen luiden dat het toch nog zeker vijf jaar zal duren vooraleer de eerste voltooide Apple Car effectief van de band rold. Komt het er ooit van? De tijd moet het uitwijzen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here