iPhone reparatie
Technician repairs the damaged mobile phone. Serviceman is repairing a damaged cell phone. Technician repairs the damaged smartphone. Replacing the smartphone's motherboard.

De Amerikaanse handelscommissie FTC vraagt meer regels rond bedrijven die klanten belemmeren van hun eigen producten te herstellen.

Advertentie

Grote smartphone- en autofabrikanten leggen hun gebruikers vaak restricties op in het herstellen van hun toestellen. Deze regels zouden echter oneerlijk zijn. Dat stelt de Federal Trade Commission in een verslag dat door de techsite The Verge werd opgemerkt. In het ‘Nixing the Fix’-rapport zijn de verscheidene methodes te lezen hoe bedrijven hun klanten beletten van toestellen zelf te laten herstellen.

De bedrijven zouden op allerlei manieren zowel de klanten als kleine hersteldiensten de loef af willen steken. Door dit te doen worden de klanten steeds terug naar de fabrikant geleid voor herstellingen. Deze kunnen dan tegen (soms exorbitante) herstelkosten plaatsvinden, waardoor de bedrijven extra winst halen. Om dit te bereiken passen de fabrikanten verscheidene tactieken toe. Producten worden soms te ingewikkeld of onveilig gemaakt, zodat hersteldiensten er niets aan kunnen doen. Soms wordt deze hersteldiensten ook de toegang tot reserve-onderdelen en schema’s geweigerd. Fabrikanten kunnen ook patenten en trademarks toepassen, of dreigen met End User License Agreements om klanten bij zich te houden.

Oneerlijke concurrentie

Uit het rapport van de FTC blijkt alvast dat al deze maatregelen oneerlijk zijn over de hele lijn. De stelling  van de fabrikanten dat ze hiermee hun klanten, software en/of patenten beschermen zou niet geldig zijn. “Op basis van een herziening van commentaren die geleverd werden en materialen die gepresenteerd werden tijdens de Workshop is er karig bewijs om de rechtvaardiging van fabrikanten te ondersteunen die vragen voor restricties op herstellingen”, aldus het rapport.

Het rapport wijst tevens op de impact van dit soort maatregelen. Volgens de FTC zouden de opgelegde restricties naast oneerlijke concurrentie ook een steek zijn voor de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten: “Veel van de kleine zaken in handen van zwarten bevinden zich in de herstellings- en onderhoudsindustrie, en dit soort moeilijkheden voor kleine zaken kunnen dus een disproportionele impact hebben op hen.”

Niet enkel de VS

Ook in Europa wordt de roep voor het recht op eigen herstellingen steeds luider. Zo stemde het Europees Parlement eind november van 2020 nog voor het recht op reparatie. Gebruikers zouden immers het recht hebben om hun eigen toestellen goedkoper en efficiënter te laten herstellen. Enkele van de mogelijke opties die werden voorgesteld, zijn dat fabrikanten bijvoorbeeld de geschatte levensduur van een toestel duidelijk vermelden, of dat onafhankelijke hersteldiensten steeds de toegang krijgen tot alle schema’s en onderdelen om ze zelf uit te voeren.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here