data quickscan

Om organisaties te helpen meer uit hun data te halen, lanceren Unizo Antwerpen en Infofarm de nieuwe analytics-tool Data Analytics Quickscan.

Advertentie

Bedrijven laten tot 80% van hun beschikbare data ongebruikt liggen (bron: Deloitte). Wat als een bedrijf diezelfde data kan inzetten voor extra waardecreatie voor klanten? Unizo provincie Antwerpen en InfoFarm tonen het belang van data & AI voor de KMO met de lancering van de Data Analytics Quickscan.

De coronacrisis duwde veel KMOs in een digitale versnelling. Face-to-face contacten en service werden vervangen door digitale alternatieven. Digitale interacties met klanten stegen met maar liefst 72% (bron: McKinsey). Op die digitale snelweg moeten KMO’s vaak opboksen tegen grote, internationale spelers. Dat hoeft geen nadeel te zijn. Aandacht voor lokaal en de korte keten zijn troeven die in de lift zitten. Maar het wordt wel belangrijker om je klant nog beter te kennen en te begrijpen. Met die kennis kan je jouw bedrijfsprocessen beter optimaliseren. Het gebruik van data en AI is daarbij heel belangrijk. Door het gebruik van data maak je het mogelijk om een gepersonaliseerd aanbod te voorzien voor elke klant. Je kan verkoopcijfers gaan voorspellen, je productieproces gaan optimaliseren of fouten proactief opsporen.

“We merken dat onze klanten heel sterk zoeken naar manieren om hun klanten beter te leren kennen en hen persoonlijker te gaan bereiken. We zien ook de trend om aan de hand van die data bijkomende services aan te bieden, of zelfs een verdienmodel rond die data te gaan bouwen”, aldus Ben Vermeersch, Managing Partner bij InfoFarm.

Data Analytics Quickscan

Om KMO’s te ondersteunen in hun datagedreven transformatie ontwikkelde Unizo provincie Antwerpen in samenwerking met InfoFarm de Data Analytics Quickscan. “We moeten weg van de pure technologische benadering van data. De technologie is een middel. Het doel is je sterker in de markt te kunnen zetten door op basis van data extra meerwaarde te kunnen creëren voor je klanten en je bedrijf”, zegt Carl Van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen”. “Aan de hand van enkele eenvoudige vragen peilt de Quickscan naar de maturiteit van de KMO op vlak van data, aldus Ben Vermeersch, managing partner Infofarm. “Na het invullen van de Quickscan krijgt elke KMO een persoonlijke score en een aantal tips op maat om meer waarde uit hun data te halen.

Wil je de Data Analytics Quickscan eens uitproberen? Dat kan via de website van Infofarm. De tool is volledig gratis.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here