Europa - Google Play - 1

Amnesty International en 29 andere burgerrechtenbewegingen vragen dat het Europees Parlement sterker optreedt op vlak van online privacyrechten.

Advertentie

Dat meldt Reuters in een bericht. In een brief die door Amnesty International, Privacy International en 28 andere NGO’s werd verstuurd, eisen ze dat de Europese Unie meer aandacht schenkt aan de digitale privacy van zijn burgers. Dat doen ze naar aanleiding van voorgestelde wetgeving rond WhatsApp en Skype. Volgens de organisaties willen enkele Europese landen de privacyrechten ondermijnen.

In 2017 diende de Europese Commissie de ePrivacy Regulation in. Onder dat wetsvoorstel zouden WhatsApp en Skype onder dezelfde regels vallen als telecomoperatoren. Dat zou inhouden dat ze niet zomaar het recht hebben om gebruikers te tracken om zodoende gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Na onderhandelingen die verscheidene jaren in beslag namen, vonden ze in februari een akkoord. Deze onderhandelingen liepen meermaals vast.

Zwakke wetgeving

Volgens de burgerrechtenbewegingen hebben enkele landen tijdens de onderhandelingen de clausules bewust verzwakt. Ze zijn van mening dat het belangrijk is dat het Europees Parlement deze opnieuw in de onderhandelingen steekt. Volgens de groeperingen zou de Covid-19-pandemie mee tot meerdere inbreuken hebben geleid op vlak van privacy. Steeds meer mensen zouden van het internet afhankelijk zijn, wat een stijging in problemen met zich meebrengt.

“We hebben de mogelijkheid om een internet te maken dat beter is voor gebruikers door het stoppen van het ingebouwde oogsten van data en traceermethodes”, aldus Eva Simon, senior advocacy officer bij de Civil Liberties Union for Europe. “Het is belangrijk dat het Europees Parlement beseft dat het een verschil kan maken voor mensen, en niet de belangen van grote tech-platformen moet verdedigen.”

Europese inzet

De Europese Commissie zet veel in op vlak van de bescherming van de online privacy. Zo startte het in januari nog twee onderzoeken naar het datagebruik van Google voor advertentiedoeleinden. Ook Apple, Facebook en Amazon krijgen regelmatig te maken met onderzoeken naar hun werking en aankopen. De inzet moet natuurlijk steeds door het Europees Parlement geraken alvorens er ook Europese wetgeving rond wordt gemaakt.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here