Scholen moeten meer investeren in het beveiligen van hun modems om netwerkaanvallen te voorkomen, luidt het advies van Smartschool.

Advertentie

Maandag hervat het onderwijs na een lange paasvakantie en de oudere leerlingen secundaire onderwijs moeten nog steeds gedeeltelijk afstandsonderwijs volgen. Digitaal onderwijs is het afgelopen jaar met horten en stoten verlopen. Netwerkproblemen bij de scholen zijn een vaak voorkomende stoorzender. Volgens het digitale leerplatform Smartschool zijn die een gevolg van netwerkaanvallen op de modems van de scholen.

“We hebben sinds de start van de pandemie een escalatie gezien van netwerkaanvallen die zich steeds vaker verplaatsen richting de modems van de scholen”, verklaart CEO Jan Schuer aan VRTNWS. Bij netwerkaanvallen, in vaktermen DDoS-aanvallen genoemd, sturen de aanvallers veel dataverkeer richting de modem zodat die overbelast geraakt en de servers minder beschikbaar worden. Als de aanval goed uitgevoerd is, kan een DDoS-aanval een netwerk volledig platleggen. Nefast voor digitaal onderwijs natuurlijk.

Laptop – DDOS attack

Leerlingen zitten achter netwerkaanvallen

Smartschool wijst een opvallende schuldige met de vinger: de leerlingen. Leerlingen die niet zoveel zin hebben om thuis les te volgen zouden proberen de lessen in het water te doen vallen. Al is het volgens Smartschool te gemakkelijk om alle schuld op de leerlingen af te schuiven. Scholen moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen en meer investeren in het beveiligen van hun netwerken. “Wij zijn goed beschermd tegen netwerkaanvallen omdat we het probleem maar al te goed kennen. Alleen al tijdens de week voor de krokusvakantie moesten we 42 aanvallen afweren. Maar scholen zijn zich meestal minder goed bewust van het gevaar. Wij roepen daarom alle scholen op hun netwerken goed te beveiligen na de paasvakantie.” Schuer roept ook tot meer dialoog tussen scholen en ouders rond de problematiek en een duidelijk kader om malafide websites te kunnen blokkeren.

Het digitale platform heeft zelf ook wel zijn problemen gekend. Tijdens de piekmomenten voor het digitaal onderwijs geraakten de servers vaak overbelast door de overmatige toestroom van leerlingen en leerkrachten.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here