De chipfabrikant spring in de bres voor de auto-industrie. Intel voert onderhandelingen met autobouwers voor het leveren van chips.

Advertentie

De Amerikaanse president Joe Biden organiseerde gisterenavond een (virtuele) top met de techindustrie om een plan uit te werken rond de globale chipcrisis. Op de gastenlijst stonden bedrijven zoals Intel, Dell, Samsung, HP, AT&T, Alphabet en ook autofabrikanten Ford en General Motors. Tijdens de top zou CEO Pat Gelsinger de belofte gemaakt hebben om chips voor de autoindustrie te gaan bouwen. Intel zou daar over zes tot negen maanden actief mee kunnen starten met vijf productiefabrieken in de Verenigde Staten, Ierland en Israël. Reuters schrijft dat Intel al in gesprekken is met spelers uit de industrie voor de eerste leveringen, maar namen van wagenbouwers worden niet genoemd.

Vorige maand kondigde Intel al aan opnieuw meer te willen inzetten op de productie van computerchips. Niet enkel voor zichzelf, het bedrijf zou de productie voor chipfabrikanten zoals AMD en Nvidia gedeeltelijk willen overnemen. Intel zou over de komende jaren maar liefst 20 miljard dollar investeren in de bouw van nieuwe productiefabrieken in de Verenigde Staten en Europa. Gelsinger wil de concurrentiestrijd met Aziatische productiebedrijven en van Intel weer de grootste chipbouwer ter wereld maken.

Nieuwe markt voor Intel

Toch is de auto-industrie eerder onbekend terrein voor het bedrijf. De expertise van Intel ligt in het maken van chiptechnologie voor computers en smartphones. Het is niet duidelijk of Intel tijdelijk chips gaat maken voor wagens om de noodsituatie een halt toe te roepen, of dat het bedrijf met de uitbreiding van de productiecapaciteit ook definitief deze nieuwe markt wil aanboren.

De situatie blijft ondertussen ontzettend precair. De problemen beperken zich ook al lang niet meer tot de auto-industrie. Sinds de lancering van de PlayStation 5 en Xbox Series X/S kampen Sony en Microsoft met een productieachterstand. Zelfs Apple zou de productie van iPads en MacBooks al hebben moeten afbouwen. Voorspellingen voor verdere evoluties lopen ver uiteen. Sommigen zien tegen het einde van dit kwartaal al licht aan het einde van de tunnel, volgens andere gaat het chiptekort nog veel langer aanhouden.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here