ID.3

De Koreaanse batterijproducenten LG en SK hebben op het nippertje een rechtszaak afgerond. Ford en VW dreigden zonder batterijen te vallen.

Advertentie

Volkswagen en Ford keken met lede ogen toe hoe SK en LG verwikkeld raakten in een rechtszaak. Totdat het last-minute tot een schikking kwam, moesten beide autoconstructeurs vrezen voor de Amerikaanse productieplannen van hun elektrische wagens, weet The Financial Times.  

SK riskeerde een ban op te lopen bij de International Trade Commission (ITC) nadat LG hen ervan beschuldigde batterijtechnologie te hebben gestolen. Daardoor dreigde de batterijvoorraad voor een tijd op te drogen. 

Wanneer het niet tot een schikking zou zijn gekomen, had Amerikaanse president Joe Biden wellicht moeten tussenbeide komen. Hij zou namelijk de beslissing van de ITC kunnen herroepen om de voorraad aan batterijen (en dus ook de Amerikaanse autofabrieken) te vrijwaren. Daar komt nog bij dat er bij batterijproducent SK zomaar 2.600 jobs op de helling zouden komen te staan. 

Achterstand vermeden 

Wanneer LG en SK de rechtszaak op de spits zouden hebben gedreven, moest die laatste mogelijk de productie stilleggen. Naar verluidt zouden Ford en Volkswagen wel de tijd gehad hebben om van toeleverancier te veranderen. Toch is het een situatie waarin ze natuurlijk liever niet verzeild raakten. De twee autobouwers willen hun eerste elektrische wagens, waaronder Fords Mustang Mach-E en de ID.4 van Volkswagen, sneller gaan produceren.  

Dat kadert in een ambitieus plan om het aantal elektrische wagens in hun aanbod snel en drastisch te verhogen. Ze willen namelijk in het spoor blijven van voortrekker Tesla. Een probleem in de batterijvoorraad zou hen mogelijk weer enkele maanden achterstand opleveren. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here