Een DNS-issue taste de cloudservers van Microsoft Azure aan, wat resulteerde in verbindingsproblemen voor Office 365-diensten en Xbox Live.

Advertentie

Is die Teams-meeting gisteren in het water gelopen door technische problemen? Je was verre van de enige die met problemen kampte. Microsoft meldde gisterenavond een storing in de servers van Azure Cloud die heel wat Office 365-toepassingen waaronder Teams aantastte. Uit gegevens van de webtool Downdetector die foutmeldingen over een website of digitale dienst aggregeert, leren we dat het om een wereldwijde storing ging. De echte piek van meldingen kwam binnen vanaf 22u ’s avonds, al ondervond ik persoonlijk al vanaf de ochtend verbindingsproblemen bij het starten van meetings. De cloudopslagdienst SharePoint was voor gebruikers ook tijdens die periode onbereikbaar.

Niet enkel de zakelijke toepassingen deelde in de malaise. Ook de servers van Xbox Live, dat we nu eigenlijk Xbox Network moeten noemen, lagen enkele uren volledig plat. Xbox Live is eveneens afhankelijk van het cloudecosysteem van Azure om online gamesessies mogelijk te maken. Net als voor Microsoft Teams zien we vanaf 22u ’s avonds een piek in het aantal foutmeldingen.

DNS-problemen opgelost

Het heeft tot ver in de nacht geduurd, maar tussen 1 en 2 uur ’s nachts meldde Microsoft dat de problemen volledig zouden moeten opgelost zijn. De real-time statuspagina van Office 365 bevestigt dat althans. In een reeks tweets legt de softwaregigant uit wat er precies is misgegaan. Er zou meer bepaald een DNS-probleem hebben opgetreden binnen Azure. DNS, Domain Name System, is een internetprotocol dat namen van apparaten aan het juiste IP-adres linkt.

Een echt duidelijke achterliggende oorzaak voor die problemen geeft Microsoft niet. Ongeveer een uur na het vaststellen van de DNS-issue rolde Microsoft een patch uit om Teams, Xbox Live en andere clouddiensten weer volledig operationeel te krijgen.  

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here