De cijfers liegen er niet om: phishing is een groot maatschappelijk probleem. Oplichters sloegen het afgelopen jaar opnieuw duizenden Belgen aan de haak.

Advertentie

Febelfin heeft vanochtend een onderzoeksrapport met fraudecijfers van 2020 gepubliceerd. De financiële belangenorganisatie aarzelt niet om aan de alarmbel te trekken. Phishing is al jarenlang een groeiend maatschappelijk probleem en afgelopen jaar werd van de emotie rond de coronacrisis handig gebruikt gemaakt om mensen om de tuin te leiden. Wereldwijd steeg het aantal succesvolle phishingpogingen, ook in België. Uit 67.000 bekende frauduleuze transacties wisten oplichters maar liefst 34 miljoen euro buit te slaan.

De stijging van de cijfers en de bedragen is deels ook wel een gevolg van een nieuwe manier van rapporteren door Febelfin. Zo heeft de organisatie geen onderscheid meer gemaakt tussen bank phishing en non-bank phishing. Overschrijvingen en betaalkaarttransacties zijn eveneens bij elkaar opgeteld. Omdat phishingmethoden steeds breder worden, is het niet meer actueel die opdelingen nog te maken.

Banken blokkeren drie op de vier phishingpogingen

Desondanks is online fraude een probleem dat globaal jaar op jaar toeneemt. Febelfin heeft wel een compliment over voor de Belgische banken. Zij investeren flink in fraudebestrijding en zouden ongeveer drie op de vier verdachte transacties kunnen vermijden door ze tijdig te blokkeren of het gestorte bedrag terug te vorderen. Het bedrag had dus nog veel hoger kunnen liggen dan die 34 miljoen euro.

Een belangrijke maatregel is het invoeren van tweestapverificatie bij online en mobiel bankieren. Klanten dienen zich bij de meeste digitale bankingapplicaties op twee manieren te identificeren alvorens ze een transactie kunnen uitvoeren. Banken investeren in intensieve monitoring om verdachte transacties op te sporen. Sensibiliseringscampagnes om mensen te waarschuwen voor de gevaren van phishing zouden ook een positief effect hebben, volgens Febelfin.

Loop niet in de val

Het is makkelijk om te denken dat je wel slim genoeg bent om valse mails van echte te onderscheiden. Maar vergis je niet, zelfs een ervaren internetgebruiker kan in de val van fraudeurs trappen. Oplichters gaan steeds subtieler te werk en slagen er steeds beter in om de lay-out en huisstijl van banken na te bootsen. Febelfin stelt drie vuistregels voorop om je te helpen niet in een phishingmail te lopen:

  • Geef nooit je pincode of codes gegenereerd door je kaartlezer naar aanleiding van een bericht via e-mail, sms of sociale media of via de telefoon.
  • Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) website van je bank brengen.
  • Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of typ zelf het adres van de gewenste bankwebsite in je browser. Let dus op met zoekmachines, want ook zo kunnen fraudeurs je naar valse websites leiden.

Meer tips nodig? Lees dan deze 7 tips om een phishingmail te herkennen. Verdachte mails kan je ook altijd melden via het mailadres [email protected] van het CBC en de betrokken organisatie.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here