De Franse waakhond wijst voorlopig de eisen van adverteerders om tussen te komen bij de aankomende privacy-update van Apple af.

Advertentie

Dat meldt de organisatie in een persbericht zoals het werd opgepikt door techsite TechCrunch. Franse adverteerders hadden de tussenkomst van de waakhond gevraagd naar aanloop van de lancering van nieuwe privacy-instellingen voor het mobiele besturingssysteem iOS. Bij deze aanpassingen zouden gebruikers toestemmingen moeten geven aan apps van derde partijen voor tracking. Volgens de adverteerders zou Apple zichzelf niet aan dezelfde standaard houden als de andere ontwikkelaars. Het zou hiermee ook zijn dominante positie misbruiken.

Eind 2020 bracht techreus Apple het nieuws dat het van plan is om nieuwe privacy-regels door te voeren. Met de App Tracking Transparency (ATT) wil het gebruikers de kans geven om het gebruik van hun data per app in te stellen. Als je met ATT ingesteld een applicatie opent, dan zal je de vraag krijgen welke data je met de app wilt delen. Volgens de nieuwe regels moeten apps ook steeds hun diensten blijven verlenen als je kiest om geen data beschikbaar te maken.

Waakhond blaft deze keer niet

De Franse waakhond koos er echter voor om de eisen van IAB France, SRI, UDECAM en MMA France te verwerpen. Volgens hen is er momenteel geen sprake van machtsmisbruik. “De Autoriteit is in dit stadium van mening dat de introductie van het ATT-verzoek geen blijk lijkt te geven van misbruik van een machtspositie door Apple, wat leidt tot het opleggen van oneerlijke transactievoorwaarden aan ontwikkelaars van applicaties”, aldus de Frans mededingingsautoriteit.

Dat houdt volgens de organisatie wel niet in dat hiermee de kous af is. Ze zullen de situatie nauwlettend opvolgen om de correcte werking van het systeem te garanderen: “Het zal de zaak echter blijven onderzoeken om te bevestigen dat Apple zich geen minder beperkende regels oplegt dan bij andere applicatieontwikkelaars (‘self preferencing’).”

Goede zet?

De zet van Apple om deze nieuwe privacy-instellingen door te voeren bracht zowel voor-als tegenstanders met zich mee. Bedrijven zoals Facebook, die in een grote mate afhankelijk zijn van data van gebruikers, gingen niet akkoord met deze aanpassingen. Zij zijn ook van mening dat Apple hiermee andere bedrijven de toegang tot de data van gebruikers ontzegt. Zo zouden ze zelf ongestoord te werk kunnen gaan met deze informatie.

Voorstanders van online privacy reageerden opgelucht en verwelkomden de nieuwe maatregelen van Apple. Ook zij bleven echter op hun hoede, gezien het hobbelig parcours dat Apple zelf heeft afgelegd op vlak van privacy.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here