In ruil voor hun gebruikersdata gaat Argenta aankopen die klanten via de app verrichten bij partnerbedrijven gedeeltelijk terugbetalen.

Advertentie

De bank Argenta heeft via een persbericht een nieuwe samenwerking aangekondigd met Cake, een fintech startup die werd opgericht door Davy Kestens. Door de samenwerking met de bankapp kunnen Argenta-klanten vanaf nu ook gebruik maken van enkele diensten van Cake zonder dat ze de app zelfs hoeven te installeren.

Datadividenden

De applicatie Cake werkte tot op heden altijd onafhankelijk van de grote spelers in de Belgische financiële sector. Via de applicatie kan je rekeningen bij verschillende banken beheren vanuit één centraal besturingsplatform. Het businessmodel van de startup is gebaseerd op het aggregeren van (geanonimiseerde) klantendata en verkopen van inzichtsrapporten aan externe partners. Cake is daar zeer transparant over en klanten krijgen daar ook iets voor. De start-up geeft kortingen op aankopen bij partnerbedrijven en verdeelt een stuk van haar inkomsten aan klanten. Enkele bedrijven die al getekend hebben bij Cake zijn Torfs en Lukoil.

Aan De Tijd legt Kestens uit waarom dat businessmodel voor alle partijen voordelig is. “Voor onze partnerbedrijven zijn gegevens van klanten zeer nuttig voor analyse. Maar in tegenstelling tot techgiganten als Facebook vinden wij dat gebruikers mogen beloond worden voor de data die ze ter beschikking stellen. Daarom rekenen wij elke maand ‘datadividenden’ uit aan al onze gebruikers.” In totaal liet Cake al meer dan 100.000 euro van hun inkomsten terugvloeien naar gebruikers.

Online dienstverlening uitbreiden

Ook Argenta bleek dus gecharmeerd te zijn door het businessmodel van Cake. De bank ziet in de start-up een interessante partner om haar eigen digitale dienstverlening in de mobiele applicatie uit te breiden. Argenta zal voor haar klanten werken met een cashback systeem. Aankopen bij partners van Cake die met een gekoppelde Argenta-rekening betaald worden, zullen gedeeltelijk terugbetaald worden. Klanten van de bank zullen gevraagd worden om via een opt-in aan te geven of ze die cashbacks willen ontvangen. In deze module gebruikt Cake gegevens van Argenta-klanten niet voor de rapporten. Tegen de zomer zou dit systeem klaar moeten zijn voor ingebruikname.

Die extra dienst zal van de Argenta-app een completere bankingapplicatie maken, legt CCO Inge Ampe uit. “Het gebruik van onze app steeg de afgelopen 12 maanden met 20 % naar 560.000. In de app stores scoren we momenteel 4,5 op 5. Klanten waarderen het gebruiksgemak. We zijn er dan ook van overtuigd dat onze klanten nog actiever hun app zullen gebruiken dankzij de cashback-functionaliteit. Die sluit perfect aan bij wat onze prijsbewuste klanten zoeken.”

Van een bankierapp verwachten we tegenwoordig dat die voor veel meer kan gebruikt worden dan het regelen van financiën. KBC heeft de lat op dat vlak hoog gelegd met KBC Mobile, waarmee je onder meer cinema- en treintickets kan kopen, op de hoogte kan blijven van voetbalwedstrijden uit de Belgische competitie en kan kletsen met de virtuele assistente Kate.

Boost voor Cake

De ondersteuning door Argenta zal een enorme boost betekenen voor Cake. Met de Argenta-app krijgt Cake er in één klap 560.000 nieuwe potentiële klanten bij. Argenta gaat Cake ook financieel ondersteunen in de vorm van een lening van 1,5 miljoen euro. Die lening kan later worden omgezet in aandelen. Cake gaat die kapitaalsinjectie gebruiken om de producten en diensten uit te breiden.


Update 11/03: In het originele artikel stond Delhaize foutief vermeld als partner van Cake. Ook werden enkele correcties aangebracht aan de manier waarop Cake gegevens van Argenta-klanten zal verwerken.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here