Porsche Taycan

Porsche AG heeft 70 miljoen euro geïnvesteerd in Rimac Automobili. Het Kroatische bedrijf is bekend voor zijn ervaring met elektrische wagens.


Het lijkt er sterk op dat Porsche zichzelf stevig in het zadel wil zetten voor de elektrificatie op de automarkt. Die zal de komende jaren in een heuse stroomversnelling komen. Door de nieuwe investering stijgt Porsches aandeel in het Kroatische bedrijf van 15 naar 24 procent. Rimac Automobili is vooral bekend voor zijn elektrische hypercars en know-how op het vlak van batterijen en elektromotoren. 

Het is al de derde keer dat Porsche aandelen koopt van de Kroaten. Dat gebeurde voor het eerst in 2018. In september 2019 werd dat eigendom al een stuk verhoogd. Dat was een tegenreactie op Hyundai en Kia, die enkele maanden voordien al voor 80 miljoen euro investeerden in Rimac. Porsche is dus niet van plan om het ritje uit te zitten en wil dus liefst geen achterstand oplopen. 

Snelle stijger 

Rimac Automobili is een nog erg jong bedrijf. Mate Rimac richtte het in 2009 op. Het raakte pas echt bekend met zijn elektrische tweezitter, de C Two. Die verraste de autowereld op de Geneva International Motor Show van 2018. Met reden: de elektrische hyper-sportwagen beschikt over 1.914 pk, heeft een topsnelheid van 412 km/uur en gaat van 0 naar 100 in 1,85 seconden. Rimac heeft al een geüpdatete versie van de C Two klaar staan die later dit jaar onthuld wordt. 


Toch reiken de activiteiten van Rimac (dat 1.000 werknemers telt) een stuk verder. Het bedrijf is ook erg bedreven in batterijtechnologie. Het bezit een schat aan informatie over elektrische aandrijvingen en interfaces tussen mens en machine. Het mag dus niet verbazen dat constructeurs ervoor in de rij staan. 

Volgens Lutz Meschke, directielid van Porsche AG, is zijn bedrijf vooral geïnteresseerd in Rimacs ontwikkeling van speciale componenten. “Rimac is bijzonder goed gepositioneerd als het gaat over oplossingen voor prototypes en voertuigen in beperkte oplage”, zegt hij aan TechCrunch. “Ze zijn goed op weg om een hoofdleverancier te worden voor Porsche en andere constructeurs in het high-endsegment.” 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here