De Japanse autobouwer Toyota is volop aan het inzetten op artificiële intelligentie om haar productieproces te digitaliseren.

Advertentie

Het AI Ventures Fund, een investeringsfonds van Toyota dat 200 miljoen dollar in de portemonnee heeft, investeerde al in 36 startupbedrijven die gespecialiseerd zijn in kunstmatige intelligentie. Dat schrijft Reuters. Het gaat over een brede waaier aan bedrijven: van start-ups die software voor zelfrijdende wagens ontwikkelen tot ontwikkelaars van analytics tools.

Op zijn limieten

Toyota wil met hulp van de innovatieve start-ups zijn eigen productielijn verder stroomlijnen en nieuwe stappen zetten in digitalisering. Ingenieur Jim Adler legt aan Reuters uit waarom die investeringen noodzakelijk zijn. “Het huidige Toyota-ecosysteem botst op zijn limieten.” Toyota telt wereldwijd 12 productiefabrieken. De Japanse autobouwer wil kunstmatige intelligentie in al haar fabrieken inzetten om de productie in elke fabriek te verhogen, maar ook de fabrieken efficiënter met elkaar te laten communiceren. “Het voordeel van cloud robotics is dat wanneer één robot iets bijleert, die kennis meteen wordt overgedragen naar andere robots”, dixit Adler.

Toyota mag zich de tweede grootste fabrikant in de auto-industrie noemen (volgens de Fortune Global 500-ranglijst), maar als het bedrijf innovatiekansen laat schieten zal die positie wel eens onder vuur kunnen komen te liggen. Want de concurrentie zit natuurlijk niet stil. Ook de Duitse autofabrikant en globale marktleider Volkswagen bijvoorbeeld zet sterk in op artificiële intelligentie en zelfrijdende technologie. Daarvoor werken ze samen met Microsoft.

Elektrisch of waterstof?

Er is één trend op de automarkt waar Toyota opvallend maar in zeer beperkte mate in wil meegaan: elektrische wagens. Toyota maakte eind 2020 pas de eerste plannen bekend om een volledig elektrische wagen te bouwen, de RAV 4. Volgens Toyota is waterstof de toekomst van de autosector. Met de Mirai lanceerde ze eveneens eind vorig jaar een eerste waterstofwagen wereldwijd, maar dat model komt voorlopig nog moeilijk van de grond. De oorzaak daarvoor moet niet te ver gezocht worden: als er al een tekort bestaat aan elektrische oplaadpunten, zijn waterstofstations al helemaal schaars. Dit jaar lanceert Toyota al een opvolger Mirai II.

Is waterstof de toekomst?
Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here