Restaurants klagen over de soms hoge commissiekosten die maaltijdbezorgers zoals Deliveroo en Uber Eats hen aanrekenen. Maar die commissies zijn niet onwettig.

Advertentie

Zestig Belgische restaurant bundelden afgelopen zomer de klachten om Uber Eats en Deliveroo aan te klagen wegens het misbruiken van een machtige positie. Zij hoopten vooral iets te kunnen veranderen aan de commissiekosten die de deliveryplatformen hen aanrekenen om gebruik te mogen maken van hun koeriersnetwerk. Die lopen op tot 30-35% van de bestelling. Horecazaken die het moeilijk hebben, houden na die commissie te weinig over om het rendabel te maken, maar door de verplichte sluiting zijn zij afhankelijk van diensten zoals Deliveroo om hun activiteiten toch enigszins verder te kunnen zetten.

Die commissiekosten zijn niet nieuw, maar de restaurants waren vooral misnoegd dat Deliveroo en Uber Eats niet bereid waren die commissie aan te passen. Zij vonden dat de maaltijdbezorgers hun machtspositie misbruikten, omdat ze weten dat restaurants nu niet anders kunnen dan die commissie te betalen. Hun klacht kreeg steun van toenmalig minister van Middenstand en Zelfstandigen Denis Ducarne, die meermaals zwaar uithaalde naar de maaltijdbezorgers. De minister sprak over ‘buitensporige commissies’ en ‘ongeoorloofde druk’ op de restaurants.

Geen oneerlijke praktijken

Maar het is niet de bevoegdheid van een minister om sancties op te leggen. De economische inspectie kreeg de opdracht om de contracten tussen restaurants en de maaltijdbezorgers te onderzoeken. Op basis van dat onderzoek zou al dan niet een gerechtelijke procedure opgestart worden, waarbij de maaltijdbezorgers boetes konden krijgen als zij schuldig werden bevonden aan machtsmisbruik. Maar zo ver zal het niet komen. De Tijd schrijft vandaag dat het onderzoek is afgerond en dat er geen oneerlijke of onwettelijke praktijken zijn vastgesteld. De commissies blijven binnen de grenzen die de contracten toelaten.

Een woordvoerder van Deliveroo reageerde aan de zakelijke krant opgelucht maar zei niet verrast te zijn met de conclusie van het onderzoek. Het van oorsprong Britse bedrijf heeft er nooit aan getwijfeld of zij buiten de lijntjes zouden kleuren. Deliveroo onderhandelt individueel met elk restaurant zodat restaurants zelf kunnen kiezen voor welke diensten zij intekenen. Restaurants kunnen bijvoorbeeld opteren om wel maaltijden te laten bestellen via de app, maar niet te leveren. Voor die optie rekent Deliveroo zelfs geen commissiekosten aan. De commissie dient enkel als een vergoeding voor de kosten die Deliveroo voor haar koeriers moet maken. Uber Eats wenste nog niet te reageren op de vrijspraak.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here