Happy elderly man relaxing on a chair at home and listening to music on digital tablet with headphones

Volgens de Recording industry Association of America is de opgenomen muziekindustrie ook in 2020 blijven groeien, ondanks de tussenkomst van de pandemie.

Advertentie

Dat stelt de organisatie in haar omzetstatistieken voor 2020, zoals vermeld door techsite Engadget.com. De totale omzet van de Amerikaanse opgenomen muziekindustrie zou vorig jaar met 9,2 procent gestegen zijn van 11,1 miljard naar 12,2 miljard dollar. Meer dan drie kwart van dit bedrag is afkomstig uit de streamingdiensten, waaronder Spotify en Apple Music.

83 procent van de totale omzet in de Amerikaanse muziekindustrie zou afkomstig zijn van streaming. In 2019 bedroeg dit slechts 70 procent. Op de tweede plaats staat de fysieke verkoop met 9 procent, gevolgd door digitale downloads met 6 procent. De overige 2 procent bestaat uit fees en royalties van de synchronisatie van geluidsopnames met andere media.

Meer abonnees

De stijging zou voor het grootste deel het gevolg zijn van het toenemende aantal betalende abonnees. In 2019 bedroeg dat aantal in de Verenigde Staten 60,4 miljoen betalende gebruikers, wat in 2020 groeide naar 75,5 miljoen. In 2016 telde de VS er slechts 22,7 miljoen.

De totale omzet van digitale downloads daalde met 18 procent van 822,7 miljoen naar 674,4 miljoen dollar. Dat lijkt een sterke stap terug in de markt van digitale muziek. Wat ook opvallend bleek, was dat de omzet van vinyl voor het eerst sinds 1986 groter was dan die van de verkoop van CD’s. Deze omzet steeg met 28,7 procent, maar maakt hiermee nog steeds slechts 5,2 procent uit van het totale bedrag. De verkoop van CD’s kromp met 33,6 procent.

Mu-ziekte

Het stijgen van de betalende abonnees bij streamingdiensten kan voor een deel te wijten zijn aan de Covid-19-pandemie. De exacte impact is echter moeilijk te berekenen. De muziekindustrie zag in 2020 zijn omzet slinken ten gevolge van afgezegde tours, geannuleerde concerten en het sluiten van vele platenwinkels. De streamingindustrie is dan ook gretig op deze opening in de markt gesprongen. In februari stelde Spotify nog dat zijn aantal premium-abonnees de kaap van 150 miljoen had gerond.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here