Met de applicatie Wave-a-Cab willen de Vlaamse taxibedrijven internationale spelers Uber en Heetch een koekje van eigen deeg geven.

Advertentie

De Amerikaanse en Franse taxi-apps Uber en Heetch arriveerden in november vorig jaar in ons land, maar door de lokale transportsector zijn ze niet bepaald warm ontvangen. De Belgische taxifederatie vreesde namelijk dat de internationale spelers een dienst bieden waarmee taxibedrijven simpelweg niet kunnen concurreren. Dat zou kunnen leiden tot het verdwijnen van heel wat taxiwagens in onze land.

Maar de sector geeft zich niet gewonnen. 170 Vlaamse taxibedrijven zetten samen hun schouders onder de applicatie Wave-a-Cab. Die mobiele applicatie is sinds gisteren beschikbaar voor Android en iOS. De applicatie zal min of meer hetzelfde werken als Uber en Heetch. Via de app kan een rit aangevraagd en betaald worden, maar cashbetalingen aan de chauffeur zijn ook mogelijk. Wave-a-Cab zal 5% commissie vragen van de taxichauffeurs. Dat is minder dan de commissie die Uber en Heetch opeisen.

Meer dienstverlening

Er bestaat één fundamenteel verschil tussen Uber en Wave-a-Cab. Met de Belgische applicatie zal je wel je eigen chauffeur kunnen kiezen. Uber koppelt je via hun eigen algoritmen aan een chauffeur in de buurt, maar je weet als gebruiker dus niet wie je komt oppikken. Wave-a-Cab toont je binnen een straal van 10 kilometer van je locatie alle beschikbare chauffeurs. Zo kan je zelf vergelijken welke chauffeur je het snelst op je bestemming kan brengen en welke dat tegen de laagste prijs zal doen. Je kan ook een chauffeur uitkiezen met wie je al een band hebt opgebouwd tijdens eerdere ritten, tot zelfs het type wagen uitkiezen.

De Vlaamse taxibedrijven hebben er bewust voor gekozen die extra opties aan te bieden om zich zo te differentiëren van de grote internationale spelers. Dat legt Gwen Reynders, zaakvoerder van een Hasselts taxibedrijf die het initiatief voor de collectieve samenwerking opzette, uit aan De Tijd. “Een taxi bestellen is meer dan alleen IT, er moet ook een goede dienstverlening zijn. Bij Wave-a-Cab zit die dienstverlening inbegrepen.”

Competitieve markt

Maar niet alle taxibedrijven in Vlaanderen stapten mee in het project. Wave-a-Cab stapt met een kleine achterstand in een markt die met de komst van Uber en Heetch enorm competitief is geworden. Een versoepeling van de Vlaamse wetgeving voor taxidiensten openden de markt voor internationale spelers. Dan zijn er ook nog lokale alternatieven zoals Beep in Antwerpen. Experten stellen dan ook dat het succes van Wave-a-Cab zal staan of vallen met de tarieven die worden aangerekend voor de ritten. Extra dienstverlening is leuk meegenomen, maar uiteindelijk zal de klant kiezen voor de app die zijn portefeuille het beste dient.

De Vlaamse taxibedrijven hebben het succes van Wave-a-Cab echt wel nodig. De sector heeft het enorm moeilijk sinds het uitbreken van de coronapandemie. Door de reisverboden bestellen mensen minder snel een taxi om van en naar de luchthaven en/of het station te reizen en het sluiten van de horeca zorgt ervoor dat taxichauffeurs ’s nachts minder moeten uitrukken om tooghangers met een glaasje teveel op veilig naar huis te brengen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here