Nadat enkele Kona EV-wagens van Hyundai vuur vatten door een defect in de batterij, moet Huyndai op grote schaal elektrische wagens terugroepen.

Advertentie

In totaal zou het volgens Reuters om 82.000 wagens gaan. Het overgrote deel zijn exemplaren van de Kona EV, Huyndai’s best verkochte elektrische wagen. Ongeveer 76.000 wagens van dit type moet Hyundai terugroepen, 25.000 in Zuid-Korea alleen al. Maar ook de Ioniq en Elec City worden genoemd. Eind vorig jaar moest Hyundai al eens een aantal Kona EV’s terugroepen omwille van een softwarefout.

Nu ligt het probleem bij de batterij. 15 incidenten van wagens die vuur vatten door een defecte batterij zijn ondertussen al gemeld. 11 meldingen kwamen uit Zuid-Korea, maar ook in Canada, Finland en Oostenrijk zijn al auto’s in brand gevlogen. Hyundai denkt dat het probleem zich potentieel kan voordoen bij alle wagens die tussen 2018 en 2020 van de band gerold zijn en besluit daarom uit zekerheid wereldwijd op grote schaal de batterijen te vervangen. Hyundai produceert haar batterijen niet zelf, maar heeft hiervoor een contract met chemiebedrijf LG Energy Solutions, een dochteronderneming van consumentenelektronicabedrijf LG. Tot de batterij vervangen is, raadt de autobouwer eigenaars aan om hun wagen niet meer dan 90% op te laden.

Dispuut met LG over kosten

De batterijproblemen van de Kona EV kunnen op een zeer duur grapje uitdraaien voor Hyundai. Analisten schatten de totale kost van de vervangingswerken op 1 biljoen Zuid-Koreaanse won, wat omgerekend ongeveer 742 miljoen euro bedraagt. Van die kosten gaat het maar weinig terugzien. Hyundai is nog in volle overleg met LG over de verdeling van die rekening.

Die onderhandelingen zullen niet zo eenvoudig verlopen, want beide bedrijven wijzen elkaar met de vinger. Volgens Hyundai zijn de defecte batterijen te wijten aan productiefouten bij LG, terwijl LG op zijn beurt meent dat de autofabrikant de laadtechnologie in de batterijcellen verkeerd toepast. Het Zuid-Koreaanse ministerie van transport heeft een audit gevorderd in een Chinese fabriek van LG waar de batterijen zouden geproduceerd worden om daarover uitsluitsel te geven. De uitslag van dat onderzoek zal mee bepalen wie voor het grootste deel van de kosten mag opdraaien.  

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here