Google moet Franse uitgevers betalen

De Amerikaanse techreus stemde in met een boete van 1,1 miljoen euro nadat een Franse waakhond een onderzoek voerde naar misleidende hotelratings.

Advertentie

Dat blijkt uit een persbericht van de Franse consumentenwaakhond DGCCRF (Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes). De DGCCRF startte in 2019 een onderzoek na een reeks klachten van hoteluitbaters rond het ratingsysteem. Uit dat onderzoek bleek dat de techreus het reeds bestaande en gestandaardiseerde classificatiesysteem had vervangen met zijn eigen algoritme.

Hoteluitbaters klaagden dat meer dan 7.500 etablissementen niet correct werden weergegeven. De ranking in de zoekmachine kwam niet overeen met die van de officiële classificatie van Atout France, wat deel uitmaakt van Franse nationale agentschap voor toeristische ontwikkeling en het enige officiële systeem is binnen Frankrijk. Beide systemen werken met een ranking-systeem dat één tot vijf sterren geeft. Het systeem van Google werkte echter op basis van eigen criteria. Dat werd niet correct weergegeven, met de nodige verwarring tot gevolg.

Beschadigende verwarring

Volgens de consumentenwaakhond was deze toepassing schadelijk voor zowel de klanten als de hoteluitbaters: “Deze praktijk was vooral schadelijk voor de consumenten, die misleid werden over de dienstverlening die ze konden verwachten bij het reserveren van een slaapplaats. Het was ook nadelig voor hotelhouders wiens etablissementen ten onrechte als lager gerangschikt waren dan in de officiële ranglijst van Atout France.”

Google Ireland Ltd en Google France stemden in met de opgelegde boete van 1,1 miljoen euro. Ze hebben ook laten weten dat ze hun praktijken reeds na de aanvang van het onderzoek in 2019 hebben aangepast. Het platform gebruikt vanaf nu weer de classificering van Atout France.

Het is niet de eerste keer dat Google in Frankrijk wordt veroordeeld tot het betalen van fikse boetes. In december 2020 werd het nog door de Franse privacywaakhond CNIL veroordeeld voor een monsterboete van 100 miljoen euro. Dat gebeurde nadat het bedrijf naar verluidt cookies gebruikte voor gepersonaliseerde reclame. Daar werd niet om toestemming gevraagd bij de gebruikers. Vorige maand sloot het ook een overeenkomst met Franse uitgevers rond de betaling voor het gebruik van nieuwsberichten.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here