De app Clubhouse is razend populair. Dat trekt de aandacht van privacywaakhonden. Ook de Belgische autoriteit gaat de applicatie onderzoeken.

Advertentie

De mobiele applicatie Clubhouse verovert in spoedtempo de wereld. Clubhouse is een socialmediaplatform waar je met vreemden gesprekken kan starten in audiochatrooms. De applicatie bestaat nog geen jaar, maar telt toch al meer dan 100 miljoen gebruikers. Dat is zeer straf gezien de applicatie niet beschikbaar is op Android. Optredens van beroemdheden zoals Elon Musk en Mark Zuckerberg doen de populariteit van de app alleen maar te goed.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat overheden Clubhouse in de gaten houden. China is het eerste land dat maatregelen heeft genomen tegen Clubhouse, zij het wel zeer extreme en met als doel de app te censureren. Maar ook Europese privacyautoriteiten kijken met argwaan naar de pijlsnelle opkomst van Clubhouse. De Duitse privacywaakhond heeft al een vragenlijst opgestuurd naar het hoofdkwartier in Californië, en ook de Belgische Gegevensautoriteitbescherming (GBA) zou een onderzoek opgestart hebben. Dat verklaart voorzitter David Stevens aan De Tijd.

Wat is er mis met Clubhouse?

Stevens ziet twee opvallende hiaten in het privacybeleid van Clubhouse. Ten eerste werkt de app met een uitnodigingssysteem. Om mensen te kunnen uitnodigen voor je chatroom, moet je als gebruikers de applicatie toestemming geven tot je contactenlijst. Ook neemt de applicatie alle gesprekken op, volgens het bedrijf achter de app is dit om de kwaliteit te kunnen verbeteren. Maar Stevens merkt op dat het privacybeleid van de app dat onvoldoende transparant uit de doeken doet, en gebruikers ook te weinig bevoegdheid krijgen om hun data te laten verwijderen. Er zijn dus voor het GBA voldoende mankementen in het privacybeleid  te waarnemen om tot de conclusie te komen dat de app nog niet conform is met de GDPR-wetgeving.

De Geschillenkamer moet oordelen of er juridische sancties volgen tegen Clubhouse. Er bestaan opties. Het juridische orgaan kan Clubhouse nog enige gratie verlenen en de app tijd geven de twijfelpunten op te lossen. De andere optie is een sterk signaal afgeven om Clubhouse duidelijk te maken dat zij Europese privacyregels moeten naleven.

Omdat het bedrijf geen kantoor heeft in Europa, kan de Europese Unie geen overkoepelend onderzoek starten of sancties opleggen. Elke lidstaat moet dit dus op eigen houtje doen. Het is niet geweten of er nog landen het voorbeeld van Duitsland zullen volgen.

Advertentie

1 REACTIE

  1. […] Clubhouse overtreedt mogelijk Europese privacyregels – TechPulse Business. De app Clubhouse is razend populair. Dat trekt de aandacht van privacywaakhonden. Ook de Belgische autoriteit gaat de applicatie onderzoeken. Advertentie De mobiele applicatie Clubhouse verovert in spoedtempo de wereld. Clubhouse is een socialmediaplatform waar je met vreemden gesprekken kan starten in audiochatrooms. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat overheden Clubhouse in de gaten houden. […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here