Twitter heeft er een goed einde van 2020 opzitten. De digitale advertentiemarkt herstelde zich, en daar plukt het socialmediaplatform de vruchten van.

Advertentie

Een stuk later dan de meeste andere grote technologiebedrijven zal Twitter vanavond haar kwartaalresultaten bekendmaken. Als we de analisten mogen geloven, dan zal Twitter voor de tweede keer in haar geschiedenis een omzet van meer dan 1 miljard dollar laten optekenen. 1,18 miljard dollar is het precieze bedrag dat genoemd wordt. Het is de eerste keer sinds eind 2019 dat Twitter nog eens de magische kaap van 1 miljard dollar laat optekenen.

Die omzetstijging heeft het grotendeels te danken aan de digitale advertentiemarkt die tegen het einde van het jaar weer op volle toeren draaide. Tijdens de eerste maanden van Twitter zag het platform haar inkomsten flink dalen, omdat bedrijven bezuinigden op advertenties. Dat maakten ook YouTube en Facebook mee. Al verwachten analisten dat de omzetstijging door toegenomen verkoop van advertenties zich sterker zal doorzetten op Twitter dan op de andere grote socialmediaplatformen. Aan de andere kant van het spectrum zien we de advertentie-uitgaven van Twitter ook jaar op jaar stijgen. eMarketer voorspelt dat die tegen eind 2021 395,5 miljard dollar zullen bedragen, 16 procent meer dan in 2020.

Minder afhankelijk worden van advertenties

De afhankelijkheid van advertenties kan zich op langere termijn wel tegen Twitter keren, zo stellen diezelfde analisten. De kentering zou zich zelfs al heel snel kunnen laten voelen. In de nasleep van de Capitoolbestorming en het blokkeren van Trump’s account daalde de engagement op het platform. Maar daar is niet iedereen het over eens. Volgens sommige analisten steeg het aantal actieve dagelijkse gebruikers in 2021 al van 145 miljoen naar net geen 200 miljoen. Twitter telt in totaal rond de 330 miljoen accounts (cijfers: Oberlo). Hoe meer gebruikers en activiteit op een platform, hoe aantrekkelijk het is voor adverteerders.

Twitter is op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten om de afhankelijkheid van advertenties te verminderen. Een piste die steeds concreter lijkt te worden zijn betaalde abonnementen. Bepaalde features of content zouden enkel beschikbaar worden gesteld aan betalende klanten. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het abonnementenmodel vorm zal krijgen of wanneer Twitter dit gaat invoeren. Twitter kocht onlangs ook de Nederlandse nieuwsbrieventool Revue op om te integreren in het platform.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here