Het stadsbestuur van Brugge gaat een virtuele kopie van haar stad laten bouwen die inzicht moet bieden in hoe verkeersknelpunten vrij te maken.

Advertentie

Elke grote stad in België kampt met files en andere mobiliteitsproblemen. Ook de West-Vlaamse hoofdstad Brugge vormt geen uitzondering op die regel. Het stadsbestuur is niet blind voor de mobiliteitsproblemen, maar die oplossen is vaak een ander paar mouwen, omdat het meten van de impact van maatregelen vaak lang in beslag neemt. Een ‘digitale tweeling’ van de stad kan die besluitvorming in de toekomst sneller doen verlopen.

De zakelijke krant De Tijd schrijft dat het Brugse stadsbestuur het Leuvense onderzoeksinstituut Imec de opdracht heeft gegeven om zo’n digitale tweeling te maken van de stad. Dat is een virtuele kopie van de stad. Op basis van uitgebreide data uit de ‘echte wereld’ kan een stad virtueel worden nagemaakt, tot in het kleinste detail. Dat stelt de bestuur van Brugge in staat om sneller de impact van mobiliteitsmaatregelen te kunnen nemen. Zij kunnen de effecten van een ingreep met één druk op een toets simuleren in het virtuele model, en waar nodig bijsturen of beslissingen overboord nemen. Op die manier wint de stad Brugge heel wat tijd.

Luchtkwaliteit

Maar het stadsbestuur wil het gebruik van de digitale tweeling om het totale plaatje in beeld te brengen. Het virtuele model kan namelijk ook simulaties maken van de impact van een mobiliteitsmaatregel om de luchtkwaliteit. Zorgt een bepaalde omleiding ervoor dat de luchtkwaliteit ernstig wordt verstoord in een wijk, dan kan in functie daarvan nog naar een andere oplossing gezocht wordt. Mobiliteit is meer dan alleen verkeersdrukte.

Koen Triangle, projectmanager bij Imec die de leiding van het project in handen krijgt, legt de meerwaarde van de digitale tweeling als volgt uit: “Met een digitaal model van een stad kan je verkeersdata koppelen aan andere gegevens. Die horizontale connectie is de grootste troef. Je krijgt een beter inzicht in hoe een stad leeft. Één plus één wordt op die manier drie.”

Het aantal toepassingsgebieden zal in de toekomst enkel maar toenemen. Met de data kan je ook het bij noodweer het risico op wateroverlast simuleren, en werken aan wegen of elektriciteitsnetwerken beter plannen. “De mogelijkheden zijn eindeloos”, zegt Triangle. “Met een digitale tweeling kan je toekomstige bottlenecks identificeren. En als je echt ver vooruit denkt, ga je naar een systeem dat zelf suggesties doet om bepaalde zaken aan te pakken. Maar dat is toekomstmuziek.”

Van Houston tot Antwerpen

Het idee van de digitale tweeling werd in de jaren 70 geïntroduceerd door het ruimtevaartbedrijf NASA. Aanleiding was het fameuze incident met de Apollo 13 (beter bekend van de legendarische wooden “Houston, we have a problem”), toen de zuurstoftank van de raket in volle vlucht ontplofte met de astronauten aan bood. In een situatie waarin elke seconde telde, sloegen de ingenieurs op aarde erin de situatie op te lossen door te werken met simulatiemodellen.

Ondanks de vele voordelen die digitale tweelingen voor besluitvorming kunnen bieden, zien we het gebruik door stadsbesturen nu pas opkomen. Dat komt omdat de ontwikkeling van een virtuele stad in de praktijk minder eenvoudig is dan op papier. Enorme hoeveelheden data moeten verzameld worden, en daarna moeten al die verschillende datasets aan elkaar worden gelinkt. Dat technische proces neemt al snel enkele maanden in beslag. Singapore is voortrekker in het gebruik van digitale tweelingen op stadsniveau. Maar ondertussen zijn ook enkele Europese steden gevolgd zoals Helsinki en Amsterdam. In België was Antwerpen de eerste stad die de aanzet nam tot een digitale tweeling.

Toch is het Brugse project uniek. Brugge zou de eerste stad ter wereld zijn die een virtueel model toepast om bestuurlijke beslissingen te nemen. Andere experimenten zijn vooral bedoeld om real-time data te verzamelen.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Steden doen beroep op crowd control-technologie om drukte te beheersen

De heropening van de winkels zorgt stadsbesturen kopzorgen. Via camera’s en sensoren hopen ze de volkstoeloop op drukke plaatsen onder controle te houden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here