orange belgium

Orange Belgium wist tijdens het laatste kwartaal weer duizenden mobiele en internetklanten te lokken. De omzet groeide echter niet mee.

Advertentie

De derde grootste telecomspeler van ons land heeft haar commerciële en financiële kwartaalresultaten van Q4 gepubliceerd. Over het algemeen ogen die cijfers zeer rooskleurig. Vooral op commercieel gebied kende Orange weer een goede periode. 26.000 mensen sloten een postpaid mobiel abonnement af. Dat is 2,4% meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. 2,6 miljoen Belgen hebben nu een mobiel abonnement bij Orange afgesloten.

Maar ook de verschillende internetformules doen het volgens Orange goed. Ze mochten 22.000 duizend nieuwe internetklanten verwelkomen. Orange ziet vooral een sterke groei in de convergente abonnementen, zoals de Love Duo en Love Trio-packs die mobiel, vast en optioneel televisie combineren. Een derde van de mobiele klanten zou tegenwoordig zo’n convergente formule gekozen hebben. Ook de nieuwe ‘internet-only’ formule die aan het begin van het vierde kwartaal werd geïntroduceerd behaalde goede resultaten.

Geen omzetstijging

Je zou verwachten dat al die nieuwe klanten een positief effect hebben op de omzet van het bedrijf. Die bedroeg in totaal 343 miljoen euro. Een hoog aantal, maar toch meer dan 7% minder dan in het vierde kwartaal van 2019. Orange schrijft die omzetdaling vooral toe door de sms-inkomsten die met 20% afnamen. De EBITDAal steeg wel met bijna 8%.

CEO Xavier Pichon blikt in het persbericht terug op een bewogen jaar voor zijn bedrijf. “2020 was een uitdagend jaar, maar ook een zeer belangrijk jaar voor onze toekomst. We hebben MWingz opgericht, de joint venture met Proximus, die de start inluidt van ons gedeelde mobiele radiotoegangsnetwerk met Nokia, waardoor we een betere netwerkdekking kunnen bieden, het 5G-netwerk sneller kunnen uitrollen en de kosten structureel kunnen verlagen. Ook zijn we de markt blijven stimuleren door de introductie van onze GO-portefeuille. Tijdens de crisis heeft Orange Belgium goed standgehouden.”

Ook uittredend CFO Arnaud Castille beaamt dat de resultaten in lijn liggen met de verwachtingen. “We konden onze commerciële activiteiten na de lockdown hervatten, en daardoor konden we zowel onze commerciële als onze financiële ambities verwezenlijken. Onze totale omzet is tijdens het jaar licht gedaald, maar de omzet uit retailddiensten is wel gestegen. Die vormt de hoeksteen van onze activiteiten.”


Geen velden gevonden.

Gerelateerde artikelen

Werner De Laet (Orange Belgium): “België mag de sneltrein van 5G niet missen”

De uitrol van commerciële 5G-netwerken geraakte in 2020 maar niet uit de startblokken. Komt er schot in de zaak in 2021? Werner De Laet van Orange Belgium geeft zijn visie over de toekomst van 5G.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here