De producten en diensten van Google deden het allemaal goed in het laatste kwartaal van 2020, al heeft de cloudafdeling nog wat achterstand in te halen.

Advertentie

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft als één van de laatste Amerikaanse techgiganten de financiële resultaten van het vierde kwartaal bekendgemaakt. Net als andere grote techbedrijven heeft de coronapandemie een positief effect op de resultaten van het bedrijf. Alphabet draaide een omzet van maar liefst 56,89 miljard dollar. Voor de aandeelhouders betekent dat een mooie winst van 22,3 dollar per aandeel (18,5 euro).

Google en haar omkaderende diensten hebben daar natuurlijk het grootste aandeel in. Vooral YouTube deed het afgelopen kwartaal uitzonderlijk goed: advertentie-inkomsten van het videoplatform stegen met 46% naar net geen 7 miljard dollar. In vorige kwartalen kampte YouTube vaak juist met dalende inkomsten omdat bedrijven moesten besparen op advertenties.

Rode cijfers voor Google Cloud

“2020 was een uitzonderlijk jaar. Vorig jaar zagen een versnelde transitie naar de cloud en adoptie van online televisie. Dat heeft implicaties voor zowel leveranciers als consumenten”, lichtte CEO Sundar Pichai toe tijdens een call met investeerders.

Toch weerspiegelt zich dat nog niet meteen in de resultaten van Google Cloud, de cloudafdeling van Google. Die maakte een operationeel verlies van 1,24 miljard dollar in het vierde kwartaal, een verlies dat oploopt tot meer dan 5 miljard dollar over het hele jaar bekeken.

Achterstand inhalen

Die resultaten zien er zorgwekkend uit, maar moeten wel in een juist perspectief geplaatst worden. Sinds 2016 is Google fors aan het investeren om zich als cloudspeler in de markt te zetten. Het bedrijf wil daarmee tegenwicht bieden aan de juridische problemen die haar advertentie- en zoekmachinebusiness doormaken. Die hoge investeringskosten doen de groei van Google Cloud nog teniet. Want de inkomsten uit de cloud- en AI-producten stegen wel degelijk: van 2,61 miljard dollar eind 2019 naar 3,83 miljard dollar eind 2020. Google Cloud kan op termijn die rode cijfers zeker nog groenkleuren.

De forse investeringen ten spijt heeft Google Cloud wel nog een grote achterstand goed te maken ten aanzien van haar concurrenten AWS en Microsoft Azure. Cijfers van Canalys schatten het globale marktaandeel van Google Cloud op 6%. AWS heeft 32,4% van de markt in handen, en Azure 17,6% (Q4 2019). Grote contracten kunnen helpen om die achterstand goed te maken. Met autobouwer Ford hebben ze alvast een mooie exclusieve deal kunnen sluiten om het infotainmentsysteem in de wagens verder uit te bouwen.

Wil je meer lezen over de strategie van Google Cloud? Eind vorig jaar interviewden we Edward Boute, CEO van Google Cloud België en Luxemburg. Het volledige interview lees je hier: de visie van Google op de toekomst van cloud.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here