Microsoft doet het goed

De softwarereus heeft haar resultaten van het vierde kwartaal van 2020 bekend gemaakt. Zoals verwacht heeft de tweede coronagolf een positief effect gehad op de inkomsten van Microsoft.

Advertentie

In veel landen kende de coronapandemie een flinke opstoot aan het einde van 2020. Dat resulteerde in nieuwe lockdowns en meer thuiswerken. Voor veel bedrijven een slechte zaak, maar technologiebedrijven profiteren daar juist van. Toen Microsoft haar kwartaalrapport publiceerde, waren de verwachtingen dan ook hoog.

Microsoft maakte ook alle positieve verwachtingen waar. Zowat alle cijfers in het rapport kleuren groen. De totale kwartaalomzet voor het bedrijf bedroeg 43,1 miljard dollar (35,4 miljard dollar). Een stijging van 17% in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 15,5 miljard dollar (12,7 miljard euro). Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de belangrijkste divisies van het softwarebedrijf een mooie groei lieten optekenen.

Azure

De clouddivisie van Microsoft schoot met een spectaculaire 50% omhoog. Een opsteker voor Microsoft, gezien de groei van de clouddiensten toch al enkele maanden aan het stagneren was. De volledige ‘Intelligent Cloud Services’-afdeling groeide met 23%. De vraag naar clouddiensten neemt sterk toe door het verplichte thuiswerken, waardoor bedrijven hun IT-platformen vanop afstand moeten bereikbaar maken. “Wat we het afgelopen jaar hebben zien gebeuren is het begin van een tweede digitale transformatiegolf die elk bedrijf en elke sector overspoelt”, verwoordt CEO Satya Nadella het. Niet enkel het coronavirus verplaatst zich in golven…

De kwartaalgroei van Azure sinds oktober 2018. Bron: Microsoft (via Reuters US).

LinkedIn

Microsofts socialmediaplatform LinkedIn kende een heropleving tijdens het vierde kwartaal. Dit was nochtans één van de producten die het moeilijk had tijdens de pandemie omdat bedrijven en gebruikers minder actief waren. Maar tijdens de laatste maanden van 2020 liet LinkedIn opnieuw een omzetstijging van 23% optekenen. Daarmee komt het sociale medium, dat een volledige make-over kreeg, voor het eerst terug op haar ‘pre-corona’ groeiniveau. Volgens CFO Amy Hood is dat te denken aan de advertentiemarkt die stilaan weer op volle toeren begint te draaien. Bedrijven kochten weer veel meer advertenties bij Microsoft aan voor LinkedIn.

Xbox

Gaming is voor veel mensen een belangrijke afleiding geweest van al die coronazorgen. Microsoft lanceerde tijdens het vierde kwartaal haar next-gen console Xbox Series X en Series S. Exacte verkoopcijfers van de nieuwe spelconsoles maakt Microsoft helaas nog niet bekend in het rapport, maar de lancering zorgde wel voor een omzetgroei van bijna 40 procent voor de gameafdeling. Drie miljoen nieuwe abonnees sloten een Game Pass af waardoor er in totaal nu 18 miljoen abonnees zijn. Meer dan 100 miljoen gamers loggen elke maand in op Xbox Live om online games te spelen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here