TSMC

De fabrikant van halfgeleiders gaat haar productie voor de auto-industrie optrekken om het nijpende tekort aan chips voor wagens weg te werken.

Advertentie

De auto-industrie kampt met een crisis. Door een tekort aan halfgeleiders kunnen er minder computerchips gemaakt worden die nodig zijn voor de infotainmentsystemen. Daardoor moeten veel fabrikanten, zoals Audi, Volkswagen en Nissan, hun eigen productie verlagen. Het tekort is ontstaan omdat de vraag van autofabrikanten van halfgeleiders explodeerde van zodra de fabrieken weer open mochten toen de coronamaatregelen dat toelieten.

We stevenen aan dit tempo resoluut af op een groot aanbodtekort aan wagens. De Duitse minister van economie Peter Altmaier schreef daarom een brief naar zijn Taiwanese tegenhanger Wang Mei-hua om Taiwanese fabrikanten aan te sporen de productie van halfgeleiders voor de wagenindustrie voorrang te geven. Volgens Reuters zou de Taiwanese minister met dat verzoek naar de grootste fabrikant van zijn land, TSMC, gestapt zijn. Dat bedrijf is ook op globale schaal marktleider in de ontwikkeling en productie van halfgeleiders en chiptechnologie.

Proces optimaliseren

CEO van TSMC, de heer C.C. Wei, antwoordde dat het bedrijf ook op dat verzoek wil ingaan om de noodlijdende auto-industrie een hand toe te steken. Hoewel het bedrijf volgens haar grote baas niet in staat is haar productiecapaciteit nog uit te breiden, zal het bedrijf onderzoeken hoe het haar productieproces nog kan optimaliseren om sneller en efficiënter chips te maken. Alle productiecapaciteit die TSMC kan vrijmaken zal het toewijden aan de auto-industrie, belooft Wei.

Het is dus maar gematigd optimistisch nieuws voor de autofabrikanten. De auto-industrie vormt ook maar een zeer kleine afzetmarkt voor het chipbedrijf. In 2020 was de verkoop van halfgeleiders voor smartphones goed voor bijna de helft van de jaarlijkse omzet. 33% van de verkoop bestond uit chips voor laptops en desktops. Ondanks een stijging van 27% haalt TSMC uit de verkoop van halfgeleiders van infotainmentsystemen slechts 3% van haar omzet. De analisten van Reuters verwachten dan ook niet dat het bedrijf drastisch het roer gaat omgooien ten koste van haar meer winstgevende activiteiten. De crisis in de auto-industrie zal dus nog even blijven aanhouden.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here